Ratkaisuja kohtaanto-ongelmaan sekä osatyökykyisten ja pitkäaikaistyöttömien työllisyyden parantamiseen - case Kajaani
Huotari, Anne (2021)
Huotari, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103032883
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on Ratkaisuja kohtaanto-ongelmaan sekä osatyökykyisten ja pitkäaikaistyöttömien työllisyyden parantamiseen – Case Kajaani. Kohtaanto-ongelma on ajankohtainen erityisesti Kajaanissa, jonka työllisyyspalveluista sain toimeksiantoni. Kohderyhmäni oli 30–50-vuotiaat työnhakijat. Kajaanin kaupunki on mukana valtakunnallisessa työllisyyden kuntakokeilussa, johon kehittämistyöni tuloksia voi hyödyntää.
Opinnäytetyöni tarkoitus on kuvata, mitä ilmiöitä, rakenteellisia ongelmia ja muita haasteita kohtaanto-ongelman sisälle kätkeytyy sekä tarkastella niitä asiakaslähtöisesti. Kehittämistehtäväni tavoite on ratkaisujen avulla helpottaa erityisesti pitkäaikaistyöttömien ja osatyökykyisten pääsyä avoimille työmarkkinoille. Toisaalta tavoitteeni on ratkaisujen avulla vähentää työnantajien rekrytointiongelmia. Tutkimuskysymykseni ovat Miten asiakasosallisuudella ja palvelujärjestelmän uusilla toimilla voidaan lisätä työnhakijoiden motivaatiota ja madaltaa osa-työkykyisten ja pitkäaikaistyöttömien kynnystä edetä avoimille työmarkkinoille? Miten työnantajien työllistämiskynnystä voidaan madaltaa niin, että työ ja sen tekijä kohtaavat nykyistä paremmin?
Tutkimusmenetelmäni oli toimintatutkimus. Aineiston keräsin Bikva-menetelmällä ja haastatteluaineistojen analyysin tein sisältöanalyysilla. Käytin aineistoina myös palvelutoimijoiden työpajan tuloksia, erilaisia tilastoja ja analysoin avoimia työpaikkoja, joten kyse on aineistotriangulaatiosta. Hyödynsin runsasta aiempaa tutkimusaineistoa, aiempia työllisyyskokeiluja ja -projekteja sekä uutta vaikeasti työllistyvien Suomen mallia, joka julkaistiin juuri loppuhiontavaiheessa.
Keskeisiä tuloksia ovat ratkaisut, joita kuvaan Työllistyjän jatkuva polku kohti työtä - kuviossa ja kohtaanto-ongelman ratkaisuehdotuksissa. Esimerkiksi vaikuttavuuden lisäämiseksi suosittelen työllisyystoimijoita ottamaan käyttöön asiakasosallisuuden toimintamalleja. Vaikuttavuuden arviointiin esittelen uusia menetelmiä. Osuuskunnan perustaminen lähelle avoimia työmarkkinoita ja pyöreän pöydän keskustelut työllisyystoimijoiden ja työnantajien kanssa vähentävät kohtaanto-ongelmaa. Osa ratkaisuista edellyttää valtakunnallisia toimia.
Opinnäytetyöni tarkoitus on kuvata, mitä ilmiöitä, rakenteellisia ongelmia ja muita haasteita kohtaanto-ongelman sisälle kätkeytyy sekä tarkastella niitä asiakaslähtöisesti. Kehittämistehtäväni tavoite on ratkaisujen avulla helpottaa erityisesti pitkäaikaistyöttömien ja osatyökykyisten pääsyä avoimille työmarkkinoille. Toisaalta tavoitteeni on ratkaisujen avulla vähentää työnantajien rekrytointiongelmia. Tutkimuskysymykseni ovat Miten asiakasosallisuudella ja palvelujärjestelmän uusilla toimilla voidaan lisätä työnhakijoiden motivaatiota ja madaltaa osa-työkykyisten ja pitkäaikaistyöttömien kynnystä edetä avoimille työmarkkinoille? Miten työnantajien työllistämiskynnystä voidaan madaltaa niin, että työ ja sen tekijä kohtaavat nykyistä paremmin?
Tutkimusmenetelmäni oli toimintatutkimus. Aineiston keräsin Bikva-menetelmällä ja haastatteluaineistojen analyysin tein sisältöanalyysilla. Käytin aineistoina myös palvelutoimijoiden työpajan tuloksia, erilaisia tilastoja ja analysoin avoimia työpaikkoja, joten kyse on aineistotriangulaatiosta. Hyödynsin runsasta aiempaa tutkimusaineistoa, aiempia työllisyyskokeiluja ja -projekteja sekä uutta vaikeasti työllistyvien Suomen mallia, joka julkaistiin juuri loppuhiontavaiheessa.
Keskeisiä tuloksia ovat ratkaisut, joita kuvaan Työllistyjän jatkuva polku kohti työtä - kuviossa ja kohtaanto-ongelman ratkaisuehdotuksissa. Esimerkiksi vaikuttavuuden lisäämiseksi suosittelen työllisyystoimijoita ottamaan käyttöön asiakasosallisuuden toimintamalleja. Vaikuttavuuden arviointiin esittelen uusia menetelmiä. Osuuskunnan perustaminen lähelle avoimia työmarkkinoita ja pyöreän pöydän keskustelut työllisyystoimijoiden ja työnantajien kanssa vähentävät kohtaanto-ongelmaa. Osa ratkaisuista edellyttää valtakunnallisia toimia.