Markkinapotentiaalikartoitus Saksasta oululaiselle konsulttipalvelulle
Alatalo, Tero (2012)
Alatalo, Tero
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010742
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantajayritys, Innoconnections on vahvan kansainvälistymispäätöksen myötä toimintaansa ulkomaille laajentava oululainen konsulttipalvelu. Yrityksen pääosaamisalueena ovat Suomen ja pohjoismaiden market entry –palvelut, joita se tarjoaa pääasiassa ulkomaisille yrityksille. Työn tavoitteena oli selvittää Saksan markkina-alueen potentiaalia palveluiden vientiin kartoittamalla Saksan liiketoimintaympäristöä SLEPT-analyysilla ja selvittämällä neljän Saksan osavaltion markkinointikanavia.
Työ tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntämällä käytettävissä olevaa sekundääristä kansainvälistä markkinatietoa ja päätiedonhakukanavana käytettiin internetiä sekä alan kirjallisuutta. Työn tietoperusta muodostuu markkinapotentiaalikartoituksen, markkina-alueen analyysin sekä markkinointikanavien teoriasta.
Työn lopputulos koostuu markkina-alueen analyysistä, joka kokoaa liiketoimintaympäristön tärkeimmät seikat yhteen ja mahdollistaa jatkotoimien suunnittelun toimeksiantajayritystä hyödyttävällä tavalla sekä markkinointikanavien kartoituksesta, josta selviää rajatun tutkitun markkina-alueen vienninedistämisorganisaatiot. Saksan markkina-alue paljastui vakaaksi ja teknologiapainotteiseksi, jonka alueella kasvavien toimialojen markkinapotentiaali konsulttipalveluiden viennille on olemassa.
Työ tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntämällä käytettävissä olevaa sekundääristä kansainvälistä markkinatietoa ja päätiedonhakukanavana käytettiin internetiä sekä alan kirjallisuutta. Työn tietoperusta muodostuu markkinapotentiaalikartoituksen, markkina-alueen analyysin sekä markkinointikanavien teoriasta.
Työn lopputulos koostuu markkina-alueen analyysistä, joka kokoaa liiketoimintaympäristön tärkeimmät seikat yhteen ja mahdollistaa jatkotoimien suunnittelun toimeksiantajayritystä hyödyttävällä tavalla sekä markkinointikanavien kartoituksesta, josta selviää rajatun tutkitun markkina-alueen vienninedistämisorganisaatiot. Saksan markkina-alue paljastui vakaaksi ja teknologiapainotteiseksi, jonka alueella kasvavien toimialojen markkinapotentiaali konsulttipalveluiden viennille on olemassa.