Roskisprinssi-elokuvan katsoja-analyysiin perustuvan markkinointikampanjan suunnittelu Facebook-sivulla
Huuskonen, Anni (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Huuskonen, Anni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010825
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan Roskisprinssi-elokuvan Facebook-markkinointikampanjan suunnittelua ja toteutusta. Työn pääasiallinen tutkimusongelma on, onnistuiko Roskisprinssi-elokuvan markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus elokuvan Facebook-sivulla. Työn käytännön tavoitteena oli osallistua elokuvan Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyö on osittain tutkimustyyppinen ja osittain toiminnallinen. Työn rakenteessa on käytetty oivalluttavaa vetoketjumallia, joten tietoperusta ja käytännön työ (empiria) etenevät rinnakkain. Opinnäytetyö tehtiin osallistumalla Roskisprinssi-elokuvan Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluun ja toteutukseen hyödyntämällä aihepiiriin liittyvään teoriaa käytännön työssä. Tämän jälkeen käytännön työvaiheista kirjoitettu prosessipäiväkirja sekä markkinointiin sosiaalisessa mediassa liittyvä tietoperusta yhdistettiin lomittain. Näin ollen markkinointikampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetty teoria tukee myös tässä opinnäytetyössä käytännön toimenpiteitä.
Työ rakentuu niin, että luvuissa yksi ja kaksi käsitellään Roskisprinssi-elokuvaa, sen kohderyhmää ja Facebookin valintaa elokuvan pääasialliseksi sosiaalisen median markkinointialustaksi. Luvussa kolme eritellään Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluvaihe. Neljännessä luvussa esitellään Facebook-sivustolla toteutuneet markkinointitoimenpiteet ja tarkastellaan niiden vaikutuksia kohderyhmään. Lopuksi arvioidaan toteutuneiden toimenpiteiden sekä asetettujen tavoitteiden toteutumista sekä omaa työskentelyä.
Roskisprinssin Facebook-markkinointikampanja onnistui kohtalaisesti. Parempiin tuloksiin olisi päästy, mikäli kampanjan suunnitteluun olisi varattu enemmän aikaa. Markkinointikampanja suunniteltiin ja toteutettiin Facebook-sivulla kuitenkin niin hyvin, että se tavoitti suhteellisen hyvin kohderyhmät.
Roskisprinssi-elokuvaa voisi markkinoida tulevaisuudessa sosiaalisessa mediassa laajemminkin esimerkiksi koiraharrastajien keskuudessa tai elokuva-aiheisilla teemasivustoilla. Elokuvan markkinointikampanjan aikana hyödynnetystä teoriasta sekä käytännön kampanjatyöstä voitiin havaita, että markkinointi sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla.
Opinnäytetyöprosessin aikana opin markkinointikampanjan suunnittelun ja toteutuksen olevan parhaimmillaan etukäteen hyvin suunniteltuna. Markkinointi sosiaalisessa mediassa edellyttää omaperäisyyttä ja luovuutta, koska erottuminen muista on avainsana sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyö on osittain tutkimustyyppinen ja osittain toiminnallinen. Työn rakenteessa on käytetty oivalluttavaa vetoketjumallia, joten tietoperusta ja käytännön työ (empiria) etenevät rinnakkain. Opinnäytetyö tehtiin osallistumalla Roskisprinssi-elokuvan Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluun ja toteutukseen hyödyntämällä aihepiiriin liittyvään teoriaa käytännön työssä. Tämän jälkeen käytännön työvaiheista kirjoitettu prosessipäiväkirja sekä markkinointiin sosiaalisessa mediassa liittyvä tietoperusta yhdistettiin lomittain. Näin ollen markkinointikampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetty teoria tukee myös tässä opinnäytetyössä käytännön toimenpiteitä.
Työ rakentuu niin, että luvuissa yksi ja kaksi käsitellään Roskisprinssi-elokuvaa, sen kohderyhmää ja Facebookin valintaa elokuvan pääasialliseksi sosiaalisen median markkinointialustaksi. Luvussa kolme eritellään Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluvaihe. Neljännessä luvussa esitellään Facebook-sivustolla toteutuneet markkinointitoimenpiteet ja tarkastellaan niiden vaikutuksia kohderyhmään. Lopuksi arvioidaan toteutuneiden toimenpiteiden sekä asetettujen tavoitteiden toteutumista sekä omaa työskentelyä.
Roskisprinssin Facebook-markkinointikampanja onnistui kohtalaisesti. Parempiin tuloksiin olisi päästy, mikäli kampanjan suunnitteluun olisi varattu enemmän aikaa. Markkinointikampanja suunniteltiin ja toteutettiin Facebook-sivulla kuitenkin niin hyvin, että se tavoitti suhteellisen hyvin kohderyhmät.
Roskisprinssi-elokuvaa voisi markkinoida tulevaisuudessa sosiaalisessa mediassa laajemminkin esimerkiksi koiraharrastajien keskuudessa tai elokuva-aiheisilla teemasivustoilla. Elokuvan markkinointikampanjan aikana hyödynnetystä teoriasta sekä käytännön kampanjatyöstä voitiin havaita, että markkinointi sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla.
Opinnäytetyöprosessin aikana opin markkinointikampanjan suunnittelun ja toteutuksen olevan parhaimmillaan etukäteen hyvin suunniteltuna. Markkinointi sosiaalisessa mediassa edellyttää omaperäisyyttä ja luovuutta, koska erottuminen muista on avainsana sosiaalisessa mediassa.