dc.contributor.author | Huuskonen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2012-05-30T16:32:22Z | |
dc.date.available | 2012-05-30T16:32:22Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2012053010825 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/45358 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyössä tarkastellaan Roskisprinssi-elokuvan Facebook-markkinointikampanjan suunnittelua ja toteutusta. Työn pääasiallinen tutkimusongelma on, onnistuiko Roskisprinssi-elokuvan markkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus elokuvan Facebook-sivulla. Työn käytännön tavoitteena oli osallistua elokuvan Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyö on osittain tutkimustyyppinen ja osittain toiminnallinen. Työn rakenteessa on käytetty oivalluttavaa vetoketjumallia, joten tietoperusta ja käytännön työ (empiria) etenevät rinnakkain. Opinnäytetyö tehtiin osallistumalla Roskisprinssi-elokuvan Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluun ja toteutukseen hyödyntämällä aihepiiriin liittyvään teoriaa käytännön työssä. Tämän jälkeen käytännön työvaiheista kirjoitettu prosessipäiväkirja sekä markkinointiin sosiaalisessa mediassa liittyvä tietoperusta yhdistettiin lomittain. Näin ollen markkinointikampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnetty teoria tukee myös tässä opinnäytetyössä käytännön toimenpiteitä.
Työ rakentuu niin, että luvuissa yksi ja kaksi käsitellään Roskisprinssi-elokuvaa, sen kohderyhmää ja Facebookin valintaa elokuvan pääasialliseksi sosiaalisen median markkinointialustaksi. Luvussa kolme eritellään Facebook-markkinointikampanjan suunnitteluvaihe. Neljännessä luvussa esitellään Facebook-sivustolla toteutuneet markkinointitoimenpiteet ja tarkastellaan niiden vaikutuksia kohderyhmään. Lopuksi arvioidaan toteutuneiden toimenpiteiden sekä asetettujen tavoitteiden toteutumista sekä omaa työskentelyä.
Roskisprinssin Facebook-markkinointikampanja onnistui kohtalaisesti. Parempiin tuloksiin olisi päästy, mikäli kampanjan suunnitteluun olisi varattu enemmän aikaa. Markkinointikampanja suunniteltiin ja toteutettiin Facebook-sivulla kuitenkin niin hyvin, että se tavoitti suhteellisen hyvin kohderyhmät.
Roskisprinssi-elokuvaa voisi markkinoida tulevaisuudessa sosiaalisessa mediassa laajemminkin esimerkiksi koiraharrastajien keskuudessa tai elokuva-aiheisilla teemasivustoilla. Elokuvan markkinointikampanjan aikana hyödynnetystä teoriasta sekä käytännön kampanjatyöstä voitiin havaita, että markkinointi sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla.
Opinnäytetyöprosessin aikana opin markkinointikampanjan suunnittelun ja toteutuksen olevan parhaimmillaan etukäteen hyvin suunniteltuna. Markkinointi sosiaalisessa mediassa edellyttää omaperäisyyttä ja luovuutta, koska erottuminen muista on avainsana sosiaalisessa mediassa. | fi |
dc.description.abstract | The present Bachelor's thesis examines the designing and implementation of the Facebook marketing campaign for the movie Garbage Prince. The marketing campaign took place in the Facebook page of Garbege Prince (http://www.facebook.com/Roskisprinssi). The main research problem was whether designing and implementation of the Facebook marketing campaign for Garbage Prince had succeeded. In addition, the objective was to participate in the designing and implementation of the Facebook marketing campaign for this movie (empirical section).
The study was based on both qualitative and practical methods. The theory and empirical sections are combined in this study. The theory section deals with marketing in social media. The empirical section is based on the process diary, which discusses the characteristics and experiences of the marketing campaign process.
The structure of the study is as follows: chapters one and two deal with Garbage Prince in general, the target group of the movie and the reasons to pick Facebook as a number one social media marketing platform. Chapter three deals with different steps in designing the Facebook marketing campaign. Chapter four consists of the implementation of the Facebook marketing campaign and its results. In chapter four Facebook marketing efforts and their effects on target groups have evaluated. The evaluation of the marketing campaign success and individual working analysis are included in chapter four as well.
The Facebook marketing campaign for Garbage Prince succeeded reasonably well. Better results would have been achieved if there had been more time to design the Facebook marketing efforts. However, the campaign reached its target groups relatively well.
During this process, one learned to know that a good marketing campaign requires designing in advance because social media marketing requires original ideas and creativity. If one has enough time and creative ideas, it is possible to develop and run an excellent marketing campaign in social media. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Roskisprinssi-elokuvan katsoja-analyysiin perustuvan markkinointikampanjan suunnittelu Facebook-sivulla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/434 | |
dc.organization | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.keyword | markkinointi | |
dc.keyword | Facebook | |
dc.keyword | sosiaalinen media | |
dc.keyword | nuortenelokuvat | |
dc.subject.ysa | elokuvat | |
dc.subject.ysa | markkinointi | |
dc.subject.ysa | kampanjat | |
dc.subject.ysa | sosiaalinen media | |
dc.subject.ysa | Facebook | |
dc.contributor.organization | HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |