Kotipalveluyrityksen kannattavuus
Pihlajakangas, Jenni (2012)
Pihlajakangas, Jenni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010799
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko kotitalouspalveluiden tuottaminen taloudellisesti kannattavaa. Lisäksi selvitettiin, mitä kotipalveluyrittäjät ajattelevat yrityksensä taloudellisesta kannattavuudesta sekä siihen vaikuttamisen mahdollisuuksista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun seudun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteinen Ryhti-projekti, joka tutkii hyvinvointirakentamista erityisesti palveluiden tuottamisen näkökulmasta.
Kotitalouspalveluilla tarkoitetaan tavanomaisia kotitöitä kuten siivousta, ruoanlaittoa, asioiden hoitamista, kodin remontointia, tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvien laitteiden asennus- ja kunnossapitotyötä sekä hoito- ja hoivapalveluita. Näiden palveluiden tuottaminen on ajankohtainen aihe sekä väestön ikääntymisen että kotitalouksien kiireiden lisääntymisen vuoksi. Etenkin lapsiperheissä yritetään löytää aikaa sekä ansiotyölle, kotitöille, harrastuksille että perheen yhteiselle ajalle, ja kotitalouspalveluiden ostaminen ulkopuoliselta voikin olla yksi ratkaisu näiden yhteensovittamiselle. Aiheen ajankohtaisuutta lisää vuodesta 2001 lähtien Suomessa käytössä ollut verotuksen kotitalousvähennys. Sen mukaan yksityiset henkilöt ovat oikeutettuja vähentämään verotuksessaan teettämästään kotitaloustyöstä aiheutuneet työkustannukset.
Työn tietoperustana käytettiin aiempaa tutkimusta kotitalouspalveluiden käytöstä sekä kirjallisuutta, joka koski etenkin palvelualojen erityispiirteitä. Aiempi tutkimus kotitalouspalveluiden alalta on keskittynyt selvittämään palveluiden käytön kokemuksia erityisesti asiakkaan näkökulmasta, joten opinnäytetyöni tuo uuden näkökulman aiheen tarkasteluun. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen haettiin vastausta tarkastelemalla tilinpäätöstilastoja siivousalalta sekä ikääntyneiden ja vammaisten kotipalveluiden alalta. Tilastot osoittavat, että kotipalveluyritysten kannattavuus on yleisesti ottaen hyvällä tai tyydyttävällä tasolla, mutta erot hyvin ja heikommin menestyvien yritysten välillä ovat melko suuret. Toiseen tutkimuskysymykseen vastattiin haastattelemalla neljää kotipalveluyrittäjää.
Haastatteluiden perusteella merkittävimmiksi kannattavuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi muodostuivat hinnoittelu, työn laatu, työn tasainen määrä sekä matkakustannukset. Yrittäjien haastatteluiden perusteella näytti siltä, että kaikki yrittäjät olivat tiedostaneet kyseisen alan kannattavuuden kannalta merkittävät tekijät hyvin. Suurimmat erot haastateltujen yrittäjien välillä ilmenivätkin heidän tavoitteissaan ja asenteissaan yritystoimintaa kohtaan.
Kotitalouspalveluilla tarkoitetaan tavanomaisia kotitöitä kuten siivousta, ruoanlaittoa, asioiden hoitamista, kodin remontointia, tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvien laitteiden asennus- ja kunnossapitotyötä sekä hoito- ja hoivapalveluita. Näiden palveluiden tuottaminen on ajankohtainen aihe sekä väestön ikääntymisen että kotitalouksien kiireiden lisääntymisen vuoksi. Etenkin lapsiperheissä yritetään löytää aikaa sekä ansiotyölle, kotitöille, harrastuksille että perheen yhteiselle ajalle, ja kotitalouspalveluiden ostaminen ulkopuoliselta voikin olla yksi ratkaisu näiden yhteensovittamiselle. Aiheen ajankohtaisuutta lisää vuodesta 2001 lähtien Suomessa käytössä ollut verotuksen kotitalousvähennys. Sen mukaan yksityiset henkilöt ovat oikeutettuja vähentämään verotuksessaan teettämästään kotitaloustyöstä aiheutuneet työkustannukset.
Työn tietoperustana käytettiin aiempaa tutkimusta kotitalouspalveluiden käytöstä sekä kirjallisuutta, joka koski etenkin palvelualojen erityispiirteitä. Aiempi tutkimus kotitalouspalveluiden alalta on keskittynyt selvittämään palveluiden käytön kokemuksia erityisesti asiakkaan näkökulmasta, joten opinnäytetyöni tuo uuden näkökulman aiheen tarkasteluun. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen haettiin vastausta tarkastelemalla tilinpäätöstilastoja siivousalalta sekä ikääntyneiden ja vammaisten kotipalveluiden alalta. Tilastot osoittavat, että kotipalveluyritysten kannattavuus on yleisesti ottaen hyvällä tai tyydyttävällä tasolla, mutta erot hyvin ja heikommin menestyvien yritysten välillä ovat melko suuret. Toiseen tutkimuskysymykseen vastattiin haastattelemalla neljää kotipalveluyrittäjää.
Haastatteluiden perusteella merkittävimmiksi kannattavuuteen vaikuttaviksi tekijöiksi muodostuivat hinnoittelu, työn laatu, työn tasainen määrä sekä matkakustannukset. Yrittäjien haastatteluiden perusteella näytti siltä, että kaikki yrittäjät olivat tiedostaneet kyseisen alan kannattavuuden kannalta merkittävät tekijät hyvin. Suurimmat erot haastateltujen yrittäjien välillä ilmenivätkin heidän tavoitteissaan ja asenteissaan yritystoimintaa kohtaan.