Lävistävä ja tylppä vammautuminen - ensihoidon toimintataktiikat simulaatioharjoituksina : simulaatioharjoitukset ja teoriapaketti Oulun seudun ammattikorkeakoululle
Mattila, Antti; Ahokas, Matti (2012)
Mattila, Antti
Ahokas, Matti
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053110956
Tiivistelmä
TIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijä(t):Antti Mattila & Matti Ahokas
Opinnäytetyön nimi: LÄVISTÄVÄ JA TYLPPÄ VAMMAUTUMINEN - ENSIHOIDON TOIMINTATAKTIIKAT SIMULAATIOHARJOITUKSINA
Työn ohjaaja(t): Petri Roivainen & Raija Rajala
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2012 Sivumäärä: esim. 49 + 1 liitesivua
Työn tavoitteena oli laatia sellainen opetusmateriaali, jota voidaan käyttää suoraan hoitotason simulaatio opetuksessa ja soveltaa opettajien toimesta vastaamaan muuttuvia haasteita opetuksessa. Tarkoituksenamme oli siis tehdä kaksi erilaista simulaatiokoulutus pakettia mekaanisesti vammautuneen potilaan hoidosta, jotka tarkastelisivat hoidon taktiikan valintaa eri näkökulmista.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu oli osana innopi- 2008-2011 hanketta, jonka tuloksena on kehitetty uusia innovatiivisia simulaatio-oppimisympäristöjä mm. ensihoidon koulutusohjelman käyttöön, mutta simulaatioympäristön tehokas käyttö vaatii oikeanlaista opetusmateriaalia, jota ei ole vielä saatu kerättyä kaikkia opetustilanteita varten. Oulun seudun ammattikorkeakoulu asetti toi-meksiannon opetusmateriaalin luomiseksi mekaanisesti vammautuneen potilaan hoitoon.
Tiedonkeruuvaiheessa keräsimme laajan teoriatietopaketin mekaanisesti vammautuneen potilaan vammamekanismeista ja tyyppivammoista, joista valitsimme kaksi vammamekanismia ja tyyppi-vammaa, jotka parhaiten sopivat työn viitekehykseen. Ne olivat lävistävä vammamekanismi ja lävistävästi vammautuneen potilaan hoito, sekä tylppä vammamekanismi ja aivovammapotilaan hoito. Näiden aihealueiden oli tarkoitus kuvata mekaanisesti vammautuneen potilaan hoidollisten tekniikoiden erilaisuutta riippuen vammamekanismeista ja tyyppivammoista.
Simulaatioharjoitukset kuvaavat kaksi ääripäätä mekaanisesti vammautuneen potilaan hoidosta.
Toisessa tapauksessa potilas kuljetetaan mahdollisimman nopeasti sairaalaan ja toisessa potilaan elintoiminnot vakautetaan hoitotason lääkitystä ja osaamista vaativalla toimenpiteellä ennen jatkohoitoon kuljetusta. Se antaa myös mahdollisuuksia kehittää uutta opetusmateriaalia mekaanisesti vammautuneen potilaan hoitoon muilta aihealueilta, joita on käsitelty teoriaosuudessa, sekä hyödyntää opinnäytetyön tekijöitä aiheiden etsinnässä.
Työ on hyödynnettävissä ensihoidon simulaatio-opetukseen suoraan ja välillisesti.
Työ hyödyttää opiskelijoiden ja täydennyskoulutettavien toiminnallista oppimista, opettajien opettamista ja lopullisia pitkän aikavälin hyödynsaajia ovat parempaa ja turvallisempaa hoitoa saavat potilaat.
Asiasanat: mekaaninen-vammautuminen, taktiikka, load and go, stay and play, ensihoito, simulaatiokoulutus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ensihoidon koulutusohjelma
Tekijä(t):Antti Mattila & Matti Ahokas
Opinnäytetyön nimi: LÄVISTÄVÄ JA TYLPPÄ VAMMAUTUMINEN - ENSIHOIDON TOIMINTATAKTIIKAT SIMULAATIOHARJOITUKSINA
Työn ohjaaja(t): Petri Roivainen & Raija Rajala
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2012 Sivumäärä: esim. 49 + 1 liitesivua
Työn tavoitteena oli laatia sellainen opetusmateriaali, jota voidaan käyttää suoraan hoitotason simulaatio opetuksessa ja soveltaa opettajien toimesta vastaamaan muuttuvia haasteita opetuksessa. Tarkoituksenamme oli siis tehdä kaksi erilaista simulaatiokoulutus pakettia mekaanisesti vammautuneen potilaan hoidosta, jotka tarkastelisivat hoidon taktiikan valintaa eri näkökulmista.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu oli osana innopi- 2008-2011 hanketta, jonka tuloksena on kehitetty uusia innovatiivisia simulaatio-oppimisympäristöjä mm. ensihoidon koulutusohjelman käyttöön, mutta simulaatioympäristön tehokas käyttö vaatii oikeanlaista opetusmateriaalia, jota ei ole vielä saatu kerättyä kaikkia opetustilanteita varten. Oulun seudun ammattikorkeakoulu asetti toi-meksiannon opetusmateriaalin luomiseksi mekaanisesti vammautuneen potilaan hoitoon.
Tiedonkeruuvaiheessa keräsimme laajan teoriatietopaketin mekaanisesti vammautuneen potilaan vammamekanismeista ja tyyppivammoista, joista valitsimme kaksi vammamekanismia ja tyyppi-vammaa, jotka parhaiten sopivat työn viitekehykseen. Ne olivat lävistävä vammamekanismi ja lävistävästi vammautuneen potilaan hoito, sekä tylppä vammamekanismi ja aivovammapotilaan hoito. Näiden aihealueiden oli tarkoitus kuvata mekaanisesti vammautuneen potilaan hoidollisten tekniikoiden erilaisuutta riippuen vammamekanismeista ja tyyppivammoista.
Simulaatioharjoitukset kuvaavat kaksi ääripäätä mekaanisesti vammautuneen potilaan hoidosta.
Toisessa tapauksessa potilas kuljetetaan mahdollisimman nopeasti sairaalaan ja toisessa potilaan elintoiminnot vakautetaan hoitotason lääkitystä ja osaamista vaativalla toimenpiteellä ennen jatkohoitoon kuljetusta. Se antaa myös mahdollisuuksia kehittää uutta opetusmateriaalia mekaanisesti vammautuneen potilaan hoitoon muilta aihealueilta, joita on käsitelty teoriaosuudessa, sekä hyödyntää opinnäytetyön tekijöitä aiheiden etsinnässä.
Työ on hyödynnettävissä ensihoidon simulaatio-opetukseen suoraan ja välillisesti.
Työ hyödyttää opiskelijoiden ja täydennyskoulutettavien toiminnallista oppimista, opettajien opettamista ja lopullisia pitkän aikavälin hyödynsaajia ovat parempaa ja turvallisempaa hoitoa saavat potilaat.
Asiasanat: mekaaninen-vammautuminen, taktiikka, load and go, stay and play, ensihoito, simulaatiokoulutus