Kunnossapitourakan viestinnän työkalut
Lahti, Erkka (2021)
Lahti, Erkka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on analysoida YIT Suomi Oy:n maanteiden kunnossapidon alueurakoiden sisällä tapahtuvaa sisäistä viestintää ja sen työkalujen nykytilaa. Kunnossapitourakan henkilöstön välisen viestinnän lisäksi tarkasteltiin erilaisten viestinnän kanavien sekä työkalujen toimivuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena. Haastattelut rajattiin käsittelemään urakan työnjohdon ja välittömien sidosryhmien väliseen viestintään, viestinnän työkaluihin ja näiden käytön ongelmakohtiin. Haastattelututkimuksen kohderyhmäksi valikoitui kunnossapitourakoiden työnjohtajia eri kokoisista ja eri vaatimustason urakoista ympäri Suomea.
Haastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että urakoiden henkilöstön välinen kasvokkaisviestintä on sujuvaa, mutta sähköisten viestinnän kanavien käytössä ilmeni haasteita. Sähköisten kanavien ongelmaksi osoittautuivat tietoteknilliset haasteet aliurakoitsijoiden osalta. Myös työnjohto koki osan sähköisistä kanavista tuovan haasteita.
Haastattelujen tulosten perusteella henkilöstön tietoteknisestä osaamista tulisi kehittää ja sähköisten dokumenttien kansioinnin sijainteja tulisi selkeyttää.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena. Haastattelut rajattiin käsittelemään urakan työnjohdon ja välittömien sidosryhmien väliseen viestintään, viestinnän työkaluihin ja näiden käytön ongelmakohtiin. Haastattelututkimuksen kohderyhmäksi valikoitui kunnossapitourakoiden työnjohtajia eri kokoisista ja eri vaatimustason urakoista ympäri Suomea.
Haastattelujen tulosten perusteella voidaan todeta, että urakoiden henkilöstön välinen kasvokkaisviestintä on sujuvaa, mutta sähköisten viestinnän kanavien käytössä ilmeni haasteita. Sähköisten kanavien ongelmaksi osoittautuivat tietoteknilliset haasteet aliurakoitsijoiden osalta. Myös työnjohto koki osan sähköisistä kanavista tuovan haasteita.
Haastattelujen tulosten perusteella henkilöstön tietoteknisestä osaamista tulisi kehittää ja sähköisten dokumenttien kansioinnin sijainteja tulisi selkeyttää.