Monivaiheinen liittymisprosessi : Case: Ammattiliiton sähköinen liittyminen
Laiho, Krista (2021)
Laiho, Krista
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103042917
Tiivistelmä
Enemmistö suomalaisista palkansaajista kuuluu ammattiliittoon. Useat ammattiliitot tarjoavat sähköisiä palveluja jäsenilleen. Näihin palveluihin kuuluu sähköinen ammattiliittoon liittyminen. Jäseneksi liittymisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa. Liittymisen puutteellinen käytettävyys voi pahimmassa tapauksessa estää tai keskeyttää henkilöiden liittymisen ammattiliittoon. Ihmiskeskeisen suunnittelun avulla voidaan varmistaa ja parantaa liittymisen käytettävyyttä ottamalla loppukäyttäjät mukaan suunnitteluprosessiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ammattiliiton sähköisen liittymisen käytettävyyttä. Tutkimuksessa haluttiin erityisesti selvittää, miten helposti henkilöt pystyvät liittymään jäseneksi monivaiheisen sähköisen liittymisen kautta ja esiintyykö liittymisessä haasteita. Teoreettisessa viitekehityksessä keskityttiin käytettävyystestaukseen, käytettävyyteen, ihmiskeskeiseen suunnitteluun ja tietosuojaan käytettävyystutkimuksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena käytettävyystutkimuksena. Tutkimuksen alussa tehtiin vertailuanalyysi, jossa käsiteltiin eri ammattiliittojen sähköisiä liittymisiä. Tutkimuksen pääasiallisena menetelmänä käytettiin käytettävyystestausta, joka suoritettiin kenttätestauksena. Käytettävyystestauksen yhteydessä tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia sekä strukturoitua ja puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että monivaiheisen sähköisen liittymisen käytettävyydessä on vielä parannettavaa. Sähköinen liittyminen osoittautui hieman keskiarvoa vaikeammaksi, vaikka osalle käyttäjistä liittyminen oli helppoa. Tutkimuksen ohessa luotiin edellytykset tulevaisuuden käytettävyystestauksille. Opinnäytetyössä tehtiin erilaisia valmiita pohjia käytettävyystestaukseen ja suunniteltiin käytettävyystutkimuksiin liittyvät tietosuojakäytännöt.
Tutkimustulosten pohjalta kirjoitettiin kehitysehdotuksia, miten sähköisen liittymisen käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Kehitysehdotuksissa esitettiin parannusehdotuksia nykyiseen liittymiseen ja pohdittiin monivaiheisen liittymisen vaihtamista yksivaiheiseen sähköiseen liittymiseen. Käytettävyystestausten pohjalta esitettiin myös suosituksia ammattiliitoille liittymisen määrittämiseen ja pienen suunnitteluryhmän käytettävyystestausprosessiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ammattiliiton sähköisen liittymisen käytettävyyttä. Tutkimuksessa haluttiin erityisesti selvittää, miten helposti henkilöt pystyvät liittymään jäseneksi monivaiheisen sähköisen liittymisen kautta ja esiintyykö liittymisessä haasteita. Teoreettisessa viitekehityksessä keskityttiin käytettävyystestaukseen, käytettävyyteen, ihmiskeskeiseen suunnitteluun ja tietosuojaan käytettävyystutkimuksissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena käytettävyystutkimuksena. Tutkimuksen alussa tehtiin vertailuanalyysi, jossa käsiteltiin eri ammattiliittojen sähköisiä liittymisiä. Tutkimuksen pääasiallisena menetelmänä käytettiin käytettävyystestausta, joka suoritettiin kenttätestauksena. Käytettävyystestauksen yhteydessä tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia sekä strukturoitua ja puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että monivaiheisen sähköisen liittymisen käytettävyydessä on vielä parannettavaa. Sähköinen liittyminen osoittautui hieman keskiarvoa vaikeammaksi, vaikka osalle käyttäjistä liittyminen oli helppoa. Tutkimuksen ohessa luotiin edellytykset tulevaisuuden käytettävyystestauksille. Opinnäytetyössä tehtiin erilaisia valmiita pohjia käytettävyystestaukseen ja suunniteltiin käytettävyystutkimuksiin liittyvät tietosuojakäytännöt.
Tutkimustulosten pohjalta kirjoitettiin kehitysehdotuksia, miten sähköisen liittymisen käytettävyyttä voitaisiin parantaa. Kehitysehdotuksissa esitettiin parannusehdotuksia nykyiseen liittymiseen ja pohdittiin monivaiheisen liittymisen vaihtamista yksivaiheiseen sähköiseen liittymiseen. Käytettävyystestausten pohjalta esitettiin myös suosituksia ammattiliitoille liittymisen määrittämiseen ja pienen suunnitteluryhmän käytettävyystestausprosessiin.