”Hässäkästä rauhoittumiseen” : Kuvausta aikuisopettajien työn kehittymisestä Ylä-Savon ammattiopistolla
Tolonen, Sari (2012)
Tolonen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111002
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on ohjaustyön kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli löytää saatujen asiakaspalauttei-den kautta ideaa työnhakijoiden ohjauksessa käytettävien menetelmien kehittämiseen Ylä-Savon ammat-tiopistossa. Lisäksi työ tavoitteena oli saada ideaa uusien työnhakijoille suunnattujen koulutustarjousten tekemiseen. Alkukartoituksen kohderyhmäksi valittiin kuusi vuonna 2010 toteutettua kolmen kuukauden ohjaavaa koulutusta eri puolilta Ylä-Savoa, joissa opiskelijoita oli yhteensä 60. Palautteita saatiin 53 opiskelijalta. Joulukuussa 2010 toteutettiin kahden ohjaavan koulutuksen opiskelijan teemahaastattelut. Palautteista ja haastatteluista nousseet kehittämisideat ja mielenkiintoiset havainnot käsiteltiin työnhakijoiden ohjaustyötä tekevien aikuisopettajien tiimipalavereissa vuonna 2011. Tiimissä käydyt keskustelut toimivat työnhakijoiden ohjaustyön ja koulutusten kehittämisen väylänä.
Työvoimapoliittisissa koulutuksissa on tiukat työllistymistavoitteet ja korkeat vaatimukset opiskelijatyytyväi-syydestä, joten opettajat kokevat usein ristiriitaa laadukkaan ohjauksen ja tavoitteiden suhteen. Tässä kehit-tämishankkeessa kävi ilmi, että kaikkein tyytyväisimpiä työnhakijat olivat saatuun ohjaukseen silloin, kun opiskelijoiden kanssa laadittiin selkeät, konkreettiset jatkosuunnitelmat, joissa koko opiskelijan elämänkenttä otettiin huomioon. Opiskelijat arvostivat koulutuksissa eniten hyvää ilmapiiriä ja yhteishenkeä niin opettajien kuin opiskelijoidenkin välillä.
Kehittämishankkeen aika ATK- ja uratiimin muutosprosessissa havaittiin neljä ryhmän kehitys- vaihetta. Ni-mesin prosessin etenemisvaiheet: 1. Hässäkkä 2. Hämmennys 3. Havahtuminen 4. Rauhoittuminen. Eri vaiheiden tunnelataukset toimivat osittain myös liikkeellepanevana voimana prosessin aikana.
Kehittämishankkeen aikana työyhteisössä tapahtui monta muutosta. Opettajat muokkasivat käyttämänsä ryhmätehtävät ja harjoitteet sähköiseen muotoon kaikkien opettajien saataville. Oman ohjauksen tutkiminen tuotti tiimille yhteisen ohjauksen teoreettisen perustan. Opettajat kokivat oman ammatillisen itsetuntonsa parantuneen työnhakijoiden ohjaajina. Opiskelijapalautteista tehtiin koosteet koulutustarjousten liitteeksi. Kehittämishankkeen oheistuotteena otettiin käyttöön työn arkea helpottavia työvälineitä, kuten Moodle- si-vusto ja Outlook sähkökalenteri. Opettajat olivat tyytyväisiä saadessaan yhtenäistettyä käytäntöjään ja ohja-ustyötään.
Tämä opinnäytetyö on ohjaustyön kehittämishanke, jonka tarkoituksena oli löytää saatujen asiakaspalauttei-den kautta ideaa työnhakijoiden ohjauksessa käytettävien menetelmien kehittämiseen Ylä-Savon ammat-tiopistossa. Lisäksi työ tavoitteena oli saada ideaa uusien työnhakijoille suunnattujen koulutustarjousten tekemiseen. Alkukartoituksen kohderyhmäksi valittiin kuusi vuonna 2010 toteutettua kolmen kuukauden ohjaavaa koulutusta eri puolilta Ylä-Savoa, joissa opiskelijoita oli yhteensä 60. Palautteita saatiin 53 opiskelijalta. Joulukuussa 2010 toteutettiin kahden ohjaavan koulutuksen opiskelijan teemahaastattelut. Palautteista ja haastatteluista nousseet kehittämisideat ja mielenkiintoiset havainnot käsiteltiin työnhakijoiden ohjaustyötä tekevien aikuisopettajien tiimipalavereissa vuonna 2011. Tiimissä käydyt keskustelut toimivat työnhakijoiden ohjaustyön ja koulutusten kehittämisen väylänä.
Työvoimapoliittisissa koulutuksissa on tiukat työllistymistavoitteet ja korkeat vaatimukset opiskelijatyytyväi-syydestä, joten opettajat kokevat usein ristiriitaa laadukkaan ohjauksen ja tavoitteiden suhteen. Tässä kehit-tämishankkeessa kävi ilmi, että kaikkein tyytyväisimpiä työnhakijat olivat saatuun ohjaukseen silloin, kun opiskelijoiden kanssa laadittiin selkeät, konkreettiset jatkosuunnitelmat, joissa koko opiskelijan elämänkenttä otettiin huomioon. Opiskelijat arvostivat koulutuksissa eniten hyvää ilmapiiriä ja yhteishenkeä niin opettajien kuin opiskelijoidenkin välillä.
Kehittämishankkeen aika ATK- ja uratiimin muutosprosessissa havaittiin neljä ryhmän kehitys- vaihetta. Ni-mesin prosessin etenemisvaiheet: 1. Hässäkkä 2. Hämmennys 3. Havahtuminen 4. Rauhoittuminen. Eri vaiheiden tunnelataukset toimivat osittain myös liikkeellepanevana voimana prosessin aikana.
Kehittämishankkeen aikana työyhteisössä tapahtui monta muutosta. Opettajat muokkasivat käyttämänsä ryhmätehtävät ja harjoitteet sähköiseen muotoon kaikkien opettajien saataville. Oman ohjauksen tutkiminen tuotti tiimille yhteisen ohjauksen teoreettisen perustan. Opettajat kokivat oman ammatillisen itsetuntonsa parantuneen työnhakijoiden ohjaajina. Opiskelijapalautteista tehtiin koosteet koulutustarjousten liitteeksi. Kehittämishankkeen oheistuotteena otettiin käyttöön työn arkea helpottavia työvälineitä, kuten Moodle- si-vusto ja Outlook sähkökalenteri. Opettajat olivat tyytyväisiä saadessaan yhtenäistettyä käytäntöjään ja ohja-ustyötään.