Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Seudullisen rakentamisen ja asumisen interaktiivisen palvelun tuottama lisäarvo pientalon suunnittelussa, rakentamisessa ja ylläpidossa

Käsmä, Arto (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Kasma_Arto.pdf (818.0Kt)
Lataukset: 


Käsmä, Arto
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111142
Tiivistelmä
Oulun kaupungin rakennusvalvonta on kehittänyt vuonna 2006 laatuohjausjärjestelmän pientalon teknisten laatuvalintojen määrittämiseen. Vuonna 2011 Oulun kaupungin rakennusvalvonta alkoi kehittää uutta palvelua, joka sisältää laatuvalintojen määrittelyn lisäksi pientalon laadun seurantaa. Seudullisen rakentamisen ja asumisen interaktiivisen palvelun tavoitteena on auttaa rakennuttajaa laadukkaan ja energiatehokkaan pientalon laatuvalintojen tekemisessä, edistää tiedonkulkua ja yhteistyötä rakennusprojektin eri osapuolten välillä sekä helpottaa pientalon ylläpitoa ja huoltoa.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista lisäarvoa SeRA-palvelu antaa pientalon suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon. Työhön käytettävää aineistoa kerättiin rakennusalan ammattilaisilta, jotka ovat käyttäneet SeRA-palvelua. Lisäksi pientalorakennuttajille on tehty lomakekysely, jossa selvitettiin palvelun ensivaikutelmia ja tarpeellisuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun kaupungin rakennusvalvonta.

Rakennusalan ammattilaisten vastausten perusteella voidaan todeta, että SeRA-palvelu voi toimia rakennusprojektin eri osapuolten yhteisenä työvälineenä pientalon suunnittelu-, rakentamis- ja ylläpitovaiheessa. Vastauksista kävi ilmi, että ajatus SeRA-palvelusta on hyvä, mutta käytännössä palvelu kaipaa vielä kehitettävää ennen yleistä käyttöönottoa. Vastausten perusteella yhdeksi tärkeimmäksi kehittämiskohteeksi nousi palvelun käytettävyyden varmistaminen työmaalla, sillä palvelun käyttämiseen tarvitaan Internet-yhteyttä. Lisäksi SeRA-palvelun huoltokirjaan ja tarkistuslistoihin toivottiin mahdollisuutta lisätä kuvia. Rakennuttajien ensivaikutelmat palvelusta olivat positiivisia ja palvelu koettiin pääsääntöisesti tarpeelliseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste