ERP acquisition in small businesses - Case Helpten
Perttu, Matias (2012)
Perttu, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä tai millainen toiminnanohjausjärjestelmä on sopivin kasvavan pienyritys Helptenin liiketoiminnan tukemiseen ja tehdä ehdotus Helptenin johdolle parhaiten soveltuvasta järjestelmätoimittajasta. Tavoitteena oli löytää nykyistä järjestelmää paremmin soveltuva järjestelmä.
Toiminnanohjausjärjestelmän hankintaan liittyvää kirjallisuutta tutkittiin järjestelmäkartoituksen tueksi. Painopiste kirjallisuustutkimuksessa oli pienyrityksen järjestelmähankinnassa. Osana selvitystä asiakasyrityksessä tehtiin vaatimusmäärittely uutta järjestelmää varten johdon sekä työntekijöiden kesken. Vaatimusmäärittelyn perusteella kartoitettiin markkinoilla tällä hetkellä saatavissa olevia toiminnanohjausjärjestelmiä ja haastateltiin potentiaalisia tietojärjestelmätoimittajia.
Kolmea eri järjestelmää verrattiin ja pisteytettiin vaatimusmäärittelyn mukaisin kriteerein. Vertailun ja järjestelmäesittelyjen pohjalta voidaan todeta, että parhaiten Helptenin tarpeita vastaava järjestelmäkokonaisuus on Microsoftin Dynamics NAV sekä Dynamics CRM. Järjestelmäkokonaisuuden toimitusmalli sekä sen toiminnallisuudet vastasivat yrityksen sille asettamiin vaatimuksiin.
Näyttää myös siltä, että isot järjestelmätoimittajat tarjoavat hyviä järjestelmävaihtoehtoja myös pienyrityksille ottaen huomioon niiden erityistarpeet. Selvitys osoitti myös tietojärjestelmähankinnan haasteet pienyrityksessä, jossa vastaavia hankintoja ei olla aikaisemmin tehty. Selvityksen perusteella voitiin todeta, että järjestelmähankinnan esisuunnitteluun ja vaatimusmäärittelyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Toiminnanohjausjärjestelmän hankintaan liittyvää kirjallisuutta tutkittiin järjestelmäkartoituksen tueksi. Painopiste kirjallisuustutkimuksessa oli pienyrityksen järjestelmähankinnassa. Osana selvitystä asiakasyrityksessä tehtiin vaatimusmäärittely uutta järjestelmää varten johdon sekä työntekijöiden kesken. Vaatimusmäärittelyn perusteella kartoitettiin markkinoilla tällä hetkellä saatavissa olevia toiminnanohjausjärjestelmiä ja haastateltiin potentiaalisia tietojärjestelmätoimittajia.
Kolmea eri järjestelmää verrattiin ja pisteytettiin vaatimusmäärittelyn mukaisin kriteerein. Vertailun ja järjestelmäesittelyjen pohjalta voidaan todeta, että parhaiten Helptenin tarpeita vastaava järjestelmäkokonaisuus on Microsoftin Dynamics NAV sekä Dynamics CRM. Järjestelmäkokonaisuuden toimitusmalli sekä sen toiminnallisuudet vastasivat yrityksen sille asettamiin vaatimuksiin.
Näyttää myös siltä, että isot järjestelmätoimittajat tarjoavat hyviä järjestelmävaihtoehtoja myös pienyrityksille ottaen huomioon niiden erityistarpeet. Selvitys osoitti myös tietojärjestelmähankinnan haasteet pienyrityksessä, jossa vastaavia hankintoja ei olla aikaisemmin tehty. Selvityksen perusteella voitiin todeta, että järjestelmähankinnan esisuunnitteluun ja vaatimusmäärittelyyn tulee kiinnittää erityistä huomiota.