Peligrafiikan tuottaminen mobiililaitteille
Raunio, Kai (2008)
Raunio, Kai
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910295204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tehokkaita tapoja tuottaa laadukasta grafiikkaa mobiilipeleihin. Mobiililaitteiden laaja valikoima vaatii pelin optimointia useisiin laitteisiin. Tämä on oleellinen osa mobiilipelituotantoa ja voi olla hyvin työlästä. Laitteiden teknologian ja rajoitusten ymmärtäminen on tärkeää suunniteltaessa pelin kehitystä ja grafiikan valmistamista. Koska kehitystiimin yhteistoiminta on tärkeää, tämä opinnäytetyö kuvaa grafiikan teknisen tuotannon lisäksi myös tiimin toimintaa ja yleistä kehitysprosessia.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa tuotettiin peligrafiikkaa ”War Diary: Torpedo” peliin toimimalla osana kehitystiimiä. Pelin kehittäjänä ja julkaisijana toimi Rovio Mobile Oy, jonka palveluksessa toimin tuotannon aikana. Kehitysprosessin yhteydessä selvitettiin sopivia lähestymistapoja projektissa ilmeneviin haasteisiin. Näiden ongelmien ratkaisussa tutkittiin kirjallisuutta, keskusteltiin asiantuntijoiden kanssa ja tutustuttiin muissa peleissä käytettyihinratkaisuiihin.
Opinnäytetyö toi peliprojektin osalta esiin uusia ongelmia ja ratkaisuja ja yksityiskohtaisten ongelmien lisäksi myös näkökulmia yleiseen pelinkehitysprosessiin. Yksittäisten ongelmien ratkaisuja pohditaan tarkemmin ja vertaillaan yleiseen mobiilipelien kehitysprosessiin. Näihin ongelmiin ollaan esitetty ratkaisumalleja ja nämä voidaan ottaa tarkempaan harkintaan tulevissa projekteissa.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa tuotettiin peligrafiikkaa ”War Diary: Torpedo” peliin toimimalla osana kehitystiimiä. Pelin kehittäjänä ja julkaisijana toimi Rovio Mobile Oy, jonka palveluksessa toimin tuotannon aikana. Kehitysprosessin yhteydessä selvitettiin sopivia lähestymistapoja projektissa ilmeneviin haasteisiin. Näiden ongelmien ratkaisussa tutkittiin kirjallisuutta, keskusteltiin asiantuntijoiden kanssa ja tutustuttiin muissa peleissä käytettyihinratkaisuiihin.
Opinnäytetyö toi peliprojektin osalta esiin uusia ongelmia ja ratkaisuja ja yksityiskohtaisten ongelmien lisäksi myös näkökulmia yleiseen pelinkehitysprosessiin. Yksittäisten ongelmien ratkaisuja pohditaan tarkemmin ja vertaillaan yleiseen mobiilipelien kehitysprosessiin. Näihin ongelmiin ollaan esitetty ratkaisumalleja ja nämä voidaan ottaa tarkempaan harkintaan tulevissa projekteissa.
