KUSTANNUSPAIKAT : CASE INHAN TEHTAAT OY AB
Kuntsi, Henna (2012)
Kuntsi, Henna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Inhan Tehtaat Oy Ab, joka kuuluu Fiskarssin konserniin. Toimeksiantajan motivaatio tutkimuksen aiheelle johtuu viimeisen vuoden aikana tapahtuneista muutoksista yrityksen kustannuspaikkarakenteessa, joka tuli aikoinaan ajankohtaiseksi, kun pääkonttorin päässä otettiin käyttöön uusi järjestelmä, SAP. Muutosten aikaan yritys toimi ilman controlleria ja osittain varmasti tästä syystä nykyinen kustannuspaikkarakenne ei välttämättä ole täysin aukoton. Lisäksi nykyisissä kustannuspaikkoihin liittyvissä prosesseissa saattaa olla kehittämisen varaa, ja siksi mahdolliset ongelmakohdat olisi hyvä etsiä ja niille löytää ratkaisut. Tutkimuksen teoria on koostettu tutustuen ensin perinteiseen kustannuslaskentaan, joka on käytössä myös Suomessa. Muu teoria koostuu ulkomaisista tutkimuksista ja akateemisista artikkeleista koskien GPK:ta (Grenzplankostenrechnung). GPK on saksankielisissä valtioissa yleisessä käytössä oleva kustannuslaskennan menetelmä, jonka tärkeimpinä kulmakivinä ovat kustannuspaikat ja erityisesti kustannuspaikkakohtainen kulujen seuranta. Tutkimuksen empiirinen osio koostuu aineistosta, jossa perehdytään kohdeyrityksen nykyisiin prosesseihin, kustannuspaikkarakenteeseen, sekä käydään läpi mahdollisia kehitettäviä osaalueita kohdeyrityksen prosesseissa. Näistä erillään on lisäksi yksittäinen haastattelu, jonka avulla oli tarkoitus tutustua vastuuhenkilöiden tehtäviin ja heidän mahdollisesti kohtaamiinsa ongelmiin. Tutkimuksen johtopäätöksenä ilmeni, että suurin osa kohdeyrityksen ongelmakohdista johtuu lähinnä inhimillisistä tekijöistä. Mahdolliset poikkeamat ja virheet raporteista saaduissa luvuissa esimerkiksi saattoivat johtua epäselvyyksistä kustannusrakenteen käytössä ja kustannusten jaossa. Tämä korjaantuisi mahdollisella lisäkoulutuksella ja lisämateriaalilla, esimerkiksi päivitetyillä kustannuspaikkarakenteilla. Lisäksi ongelmat vastuuhenkilöiden kohdaltakin osoittautuivat inhimillisten tekijöiden aiheuttamiksi, joissa syynä on yleensä ymmärryksen puute. Tämäkin ongelma korjaantuu lisäkoulutuksella. Ilmeni myös, että tulevaisuudessa nykyistä kustannuspaikkarakennetta voitaisiin ehkä vielä kehittää, ainakin jakamalla isommat kustannuspaikat osiin.