Erhållen redovisningsinformation ur ett mottagarperspektiv : Case Wasa Tilit
Linde, Julia (2012)
Linde, Julia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311365
Tiivistelmä
De som skall planera och styra verksamheten i ett företag, behöver information om det som har hänt i företaget. Ju större ansvar och ansvarsområde en person har, desto viktigare är det att han eller hon får bra rapporter. Den som tar emot rapporterna måste förstå innehållet, betydelsen och möjligheterna att kunna utnyttja informationen. Informationen skall även komma i tid för att man skall ha en möjlighet att använda informationen för att förbättra verksamheten. Syftet med arbetet var att ta reda på hur Wasa Tilits kunder använder den redovisningsinformation, som de får från rapporterna. I teoridelen beskrivs bland annat intern och extern redovisning, ekonomistyrning, budgetering och rapportering. Rapportering och uppföljning beskrivs mera ingående, eftersom det är arbetets centrala del. Material till teoridelen har ja letat efter i olika databaser. För undersökningen har jag använt mig av en kvantitativ undersökningsmetod, en webbenkät som skickades ut per e-post. I undersökningen deltog 47 av 174 företag, vilket ger en svarsprocent på 27 procent. I stort sätt är företagen nöjda med sina rapporter och de används i huvudsak till att försöka förbättra verksamheten. Tydliga skillnader går inte att hitta hur nöjd man är med rapporterna beroende på hur länge man har varit kund. They who are going to plan and control the operation in a business need information about what happens in the business. The bigger the responsibility and area of responsibility a person has the important it is that he or she gets good reports. The person who receives reports shall understand the contents, the meaning and the opportunities to develop the information. The information should come on time so the operations can be improved. The purpose of this study is to find out how Wasa Tilit´s customers use the information regarding accounting that they get from their reports. In the theoretical part of the thesis management and financial accounting, financial control, budgeting and reporting, among other things, will be described. Reporting and monitoring will be described more deeply because it is the central part of the study. I have been searching in different databases for material for the theoretical part. For the study I have used a quantitative method, a web survey that has been sent by e-mail. In the study 47 out of 174 companies participated, which gives a response rate of 27 percent. Generally the companies are satisfied with their reports and they are mainly used to improve the operation. Clear differences cannot be found considering satisfaction depending on how long the companies have been customers.