Kehitysvammaisten opiskelijoiden vanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa koulutuksessa
Jaara, Riikka (2012)
Jaara, Riikka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411512
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla kehitysvammaisten opiskelijoiden vanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa ja kuntouttavassa koulutuksessa. Tutkimustulosten ansiosta opinnäytetyön yhteistyökumppanina toiminut ammattiopisto Luovi saa ajantasaista tietoa vanhempien kokemuksista, mikä voi auttaa Luovissa työskenteleviä ammattilaisia kehittämään vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää: 1. Millaisia kokemuksia vanhemmilla on kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä? 2. Miten yhteistyötä voitaisiin vanhempien mielestä kehittää?
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka taustalla on piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta tieteenfilosofiasta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää vanhempaa. Ensimmäisen tutkimustehtävään vastaava aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja toiseen tutkimustehtävään vastaava aineisto teemoiteltiin.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Vanhempien mukaan yhteydenpito kodin ja koulun välillä oli ollut aktiivista ja monimuo-toista ja se oli tukenut arjen sujumista. Vanhemmat kokivat myös saavansa yhteistyöstä paitsi tietotukea myös emotionaalista tukea. Vanhemmat olivat myös kaikki kiinnostuneita yhteistyöstä, ja he kokivat tärkeäksi myös oman osallisuutensa nuoren opintoihin.
Kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämisehdotuksia vanhemmat esittivät niukasti. Aineistosta kävi kuitenkin ilmi, että kehittämistarpeita voisi olla ainakin tiedonkulussa sekä opiskelijan ja perheen yksilöllisten toiveiden huomioon ottamisessa HOJKS-kokousten määrässä.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka taustalla on piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta tieteenfilosofiasta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää vanhempaa. Ensimmäisen tutkimustehtävään vastaava aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja toiseen tutkimustehtävään vastaava aineisto teemoiteltiin.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön. Vanhempien mukaan yhteydenpito kodin ja koulun välillä oli ollut aktiivista ja monimuo-toista ja se oli tukenut arjen sujumista. Vanhemmat kokivat myös saavansa yhteistyöstä paitsi tietotukea myös emotionaalista tukea. Vanhemmat olivat myös kaikki kiinnostuneita yhteistyöstä, ja he kokivat tärkeäksi myös oman osallisuutensa nuoren opintoihin.
Kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämisehdotuksia vanhemmat esittivät niukasti. Aineistosta kävi kuitenkin ilmi, että kehittämistarpeita voisi olla ainakin tiedonkulussa sekä opiskelijan ja perheen yksilöllisten toiveiden huomioon ottamisessa HOJKS-kokousten määrässä.