Asiakkaana lapsiperhe : Case Ravintola Rosso Kuopio
Vaskonen, Hanna (2012)
Vaskonen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisena lapsiperheet ja etenkin lapset kokevat Rosson tuotteet ja palvelukokonaisuuden Kuopion keskustan Rossossa, sekä millä perusteella ostopäätöksiä tehdään. Tarkoituksena oli saada mielipiteitä vanhempien lisäksi myös suoraan lapsilta, jotta heidänkin äänensä tulisi kuuluviin.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakaspalvelua ja palvelun laadun kokemista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusjoukoksi valittiin ruokailevia lapsiperheitä siten, että vanhemmilla oli mukanaan ainakin yksi lapsi, joka söi vielä lasten listan ruoka-annoksia. Aineiston kerättiin 23.- 29.1.2012 välisenä aikana Kuopion Rosossa puolistrukturoitua kyselylomaketta käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Rosson palveluita käyttävät lapsiperheet ovat melko tyytyväisiä sen tarjoamiin tuotteisiin ja palveluun. Hyviä ja varteenotettavia muutosehdotuksia tuli vastauksista esiin. Niissä saatiinkin toivotusti myös lasten ääntä kuuluviin. Osa muutosehdotuksista oli helposti toteutettavissa, mutta osaan taas tulisi vaikuttaa ketjun tasolla.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä ravintoloissa, jotka haluavat panostaa jo olemassa oleviin perheasiakkaisiin, tai saada uusia asiakkaita lapsiperheistä. Lapset ovat tulevaisuuden ravintola-asiakkaita, joten heidät huomioivaan palveluun ja tuotteisiin kannattaa panostaa entistä enemmän.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakaspalvelua ja palvelun laadun kokemista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusjoukoksi valittiin ruokailevia lapsiperheitä siten, että vanhemmilla oli mukanaan ainakin yksi lapsi, joka söi vielä lasten listan ruoka-annoksia. Aineiston kerättiin 23.- 29.1.2012 välisenä aikana Kuopion Rosossa puolistrukturoitua kyselylomaketta käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Rosson palveluita käyttävät lapsiperheet ovat melko tyytyväisiä sen tarjoamiin tuotteisiin ja palveluun. Hyviä ja varteenotettavia muutosehdotuksia tuli vastauksista esiin. Niissä saatiinkin toivotusti myös lasten ääntä kuuluviin. Osa muutosehdotuksista oli helposti toteutettavissa, mutta osaan taas tulisi vaikuttaa ketjun tasolla.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä ravintoloissa, jotka haluavat panostaa jo olemassa oleviin perheasiakkaisiin, tai saada uusia asiakkaita lapsiperheistä. Lapset ovat tulevaisuuden ravintola-asiakkaita, joten heidät huomioivaan palveluun ja tuotteisiin kannattaa panostaa entistä enemmän.