Vertaisryhmän perustaminen Asperger-piirteisille nuorille ja nuorille aikuisille Kemi-Tornion seudulle
Moilanen, Kirsi; Partanen, Markus (2012)
Moilanen, Kirsi
Partanen, Markus
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus
Opinnäytetyömme sai alkunsa Lapin Autismi- ja Aspergeryhdistys ry:n aloitteesta. Lähdimme koulun VASPA-hankkeen alla perustamaan harrastuspainotteista vertaisryhmää Asperger-nuorille, tavoitteenamme saada toiminta pysyväksi tukimuodoksi. Henkilökohtaisen kasvun tavoitteemme oli ammatillisen osaamisen syventäminen.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta
Toiminnallisessa opinnäytetyössämme on kvalitatiivisen toimintatutkimuksen piirteitä, koska olimme itse kiinteä osa ryhmän toimintaa. Kohdejoukkomme koostui Asperger-piirteisistä nuorista ja nuorista aikuisista. Nuoruus elämänvaiheena on Asperger-henkilölle merkittävä. Käsittelemme nuoruutta elämänkaariteorian kautta. Nuori vertaa tietyssä iässä itseään muihin ikätovereihin. Muiden nuorten ja nuoren kanssa toimivien aikuisten palautteesta muotoutuu nuorelle käsitys itsestään. Vertaistukiryhmässä nuori saa kokea samanlaisuutta erilaisuuden sijaan. Lisäksi ryhmätoiminta opettaa nuorelle sosiaalisuutta. Opinnäytetyömme teoreettisen viitekehyksen muodostavat Aspergerin oireyhtymä, vertaisryhmä ja nuoruus elämänvaiheena.
Metodologian esittely
Etsimme ryhmään jäseniä sekä lehtimainonnan, radiohaastattelun että Autismi- ja Aspergeryhdistys ry:n tietokanavien avulla Perustimme ryhmän heinäkuussa 2011 ja toimimme sen ohjaajina joulukuuhun asti. Suunnittelimme toiminnan yhdessä ryhmäläisten kanssa ja tapasimme arki-iltoina noin 1-3 viikon välein erilaisten harrastus- ja vapaa-ajantoimintojen parissa. Keräsimme ryhmältä palautetta kokoontumisten jälkeen ja kirjoitimme havaintopäiväkirjaa henkilökohtaisista havainnoistamme ja kokemuksistamme koko prosessin ajan.
Keskeiset tulokset ja päätelmät
Havaintomateriaalin ja palautekyselyjen perusteella ryhmäytyminen onnistui hyvin. Uudet ryhmänohjaajat löytyivät sosionomi-opiskelijoista ja ryhmä jatkoi toimintaansa 24.1.2012. Asperger-nuori kokee erilaisuutta ja jopa koulukiusaamista usein koko koulunkäyntinsä ajan. Vertaisryhmässä hän kokee yhteenkuuluvaisuuden ja onnistu-misen tunteita tuottaen positiivista minäkuvaa. Ryhmän perustaminen kasvatti meitä ihmisinä ja antoi ammatillisia valmiuksia tulevaisuutta varten. Mielestämme kaikilla lasten ja nuorten kanssa työskentelevillä tulisi olla tietoa Aspergerin syndroomasta.
Opinnäytetyömme sai alkunsa Lapin Autismi- ja Aspergeryhdistys ry:n aloitteesta. Lähdimme koulun VASPA-hankkeen alla perustamaan harrastuspainotteista vertaisryhmää Asperger-nuorille, tavoitteenamme saada toiminta pysyväksi tukimuodoksi. Henkilökohtaisen kasvun tavoitteemme oli ammatillisen osaamisen syventäminen.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta
Toiminnallisessa opinnäytetyössämme on kvalitatiivisen toimintatutkimuksen piirteitä, koska olimme itse kiinteä osa ryhmän toimintaa. Kohdejoukkomme koostui Asperger-piirteisistä nuorista ja nuorista aikuisista. Nuoruus elämänvaiheena on Asperger-henkilölle merkittävä. Käsittelemme nuoruutta elämänkaariteorian kautta. Nuori vertaa tietyssä iässä itseään muihin ikätovereihin. Muiden nuorten ja nuoren kanssa toimivien aikuisten palautteesta muotoutuu nuorelle käsitys itsestään. Vertaistukiryhmässä nuori saa kokea samanlaisuutta erilaisuuden sijaan. Lisäksi ryhmätoiminta opettaa nuorelle sosiaalisuutta. Opinnäytetyömme teoreettisen viitekehyksen muodostavat Aspergerin oireyhtymä, vertaisryhmä ja nuoruus elämänvaiheena.
Metodologian esittely
Etsimme ryhmään jäseniä sekä lehtimainonnan, radiohaastattelun että Autismi- ja Aspergeryhdistys ry:n tietokanavien avulla Perustimme ryhmän heinäkuussa 2011 ja toimimme sen ohjaajina joulukuuhun asti. Suunnittelimme toiminnan yhdessä ryhmäläisten kanssa ja tapasimme arki-iltoina noin 1-3 viikon välein erilaisten harrastus- ja vapaa-ajantoimintojen parissa. Keräsimme ryhmältä palautetta kokoontumisten jälkeen ja kirjoitimme havaintopäiväkirjaa henkilökohtaisista havainnoistamme ja kokemuksistamme koko prosessin ajan.
Keskeiset tulokset ja päätelmät
Havaintomateriaalin ja palautekyselyjen perusteella ryhmäytyminen onnistui hyvin. Uudet ryhmänohjaajat löytyivät sosionomi-opiskelijoista ja ryhmä jatkoi toimintaansa 24.1.2012. Asperger-nuori kokee erilaisuutta ja jopa koulukiusaamista usein koko koulunkäyntinsä ajan. Vertaisryhmässä hän kokee yhteenkuuluvaisuuden ja onnistu-misen tunteita tuottaen positiivista minäkuvaa. Ryhmän perustaminen kasvatti meitä ihmisinä ja antoi ammatillisia valmiuksia tulevaisuutta varten. Mielestämme kaikilla lasten ja nuorten kanssa työskentelevillä tulisi olla tietoa Aspergerin syndroomasta.