Opiskelijoita liikuttava markkinointikampanja
Salmi, Miina (2012)
Salmi, Miina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511764
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Foreverclub Pasila, joka on Helsingin Pasilassa toi-miva kuntokeskus. Yritys tarjoaa asiakkailleen kuntosaliharjoittelua, ryhmäliikuntatunteja sekä henkilökohtaista liikunta- ja ravinto-ohjausta. Työn aiheena on suunnitella ja järjestää markkinointikampanja, joka on suunnattu HAAGA-HELIA ammattikorkea-koulun Pasilan toimipisteen opiskelijoille. Kampanjan ajankohta oli syksyllä 2011.
Työn tavoitteena on markkinointiviestinnän keinoja hyväksi käyttäen järjestää onnistu-nut markkinointikampanja, joka sisältää opiskelijasopimuksen, mainostamisen, promootiotapahtuman ja promootioviikon. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja siinä on käytetty proseduraalisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvia toimintatutkimusta ja arviointitutkimusta.
Teoreettisen viitekehyksen pohjana on yrityksen markkinointiviestintä. Toteutuksen kannalta tärkeinä kokonaisuuksina esitellään monipuolisesti teoriaa kampanjasuunnitte-lusta, tapahtumamarkkinoinnista sekä onnistuneen tapahtuman järjestämisestä. Teo-rialähteinä on käytetty sekä kotimaista että kansainvälistä kirjallisuutta sekä lehtiartikke-leita.
Työssä kuvataan kuinka markkinointikampanja suunnitellaan alusta loppuun ja miten käytännön toteutus tapahtuu. Lisäksi arvioidaan kampanjan ja koko prosessin onnistu-mista. Työssä tuodaan esille se, miten kampanjasuunnittelun ja tapahtumanjärjestämisen teoria voi olla apuna käytännön toteutuksessa.
Kampanjan arviointi tapahtui ennakkoon asetettujen tavoitteiden avulla sekä yritykseltä saadun palautteen perusteella. Erityisen hyvin onnistuttiin markkinointitapahtumassa, jossa päätarkoituksena oli saada mahdollisimman paljon potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja. Sen sijaan uusia tutustujia ei kuntokeskukseen tullut toivottua määrää. Kokonaisuudessaan kampanja oli kuitenkin onnistunut ja yrityksen toimitusjohtaja oli tyytyväinen. Tulokset osoittivat, että kampanja oli toimiva ja aiheeseen liittyvä teoria on hyvin sovellettavissa käytäntöön.
Työn tavoitteena on markkinointiviestinnän keinoja hyväksi käyttäen järjestää onnistu-nut markkinointikampanja, joka sisältää opiskelijasopimuksen, mainostamisen, promootiotapahtuman ja promootioviikon. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja siinä on käytetty proseduraalisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvia toimintatutkimusta ja arviointitutkimusta.
Teoreettisen viitekehyksen pohjana on yrityksen markkinointiviestintä. Toteutuksen kannalta tärkeinä kokonaisuuksina esitellään monipuolisesti teoriaa kampanjasuunnitte-lusta, tapahtumamarkkinoinnista sekä onnistuneen tapahtuman järjestämisestä. Teo-rialähteinä on käytetty sekä kotimaista että kansainvälistä kirjallisuutta sekä lehtiartikke-leita.
Työssä kuvataan kuinka markkinointikampanja suunnitellaan alusta loppuun ja miten käytännön toteutus tapahtuu. Lisäksi arvioidaan kampanjan ja koko prosessin onnistu-mista. Työssä tuodaan esille se, miten kampanjasuunnittelun ja tapahtumanjärjestämisen teoria voi olla apuna käytännön toteutuksessa.
Kampanjan arviointi tapahtui ennakkoon asetettujen tavoitteiden avulla sekä yritykseltä saadun palautteen perusteella. Erityisen hyvin onnistuttiin markkinointitapahtumassa, jossa päätarkoituksena oli saada mahdollisimman paljon potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja. Sen sijaan uusia tutustujia ei kuntokeskukseen tullut toivottua määrää. Kokonaisuudessaan kampanja oli kuitenkin onnistunut ja yrityksen toimitusjohtaja oli tyytyväinen. Tulokset osoittivat, että kampanja oli toimiva ja aiheeseen liittyvä teoria on hyvin sovellettavissa käytäntöön.