HOW TO SUCCEED IN THE CHINESE EXPRESS LOGISTICS MARKET
Wang, Yuchao (2012)
Wang, Yuchao
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611785
Tiivistelmä
With the fast growth of the Chinese economy, Chinese express logistics industry is developing quickly and it is attractive for the foreign companies who can provide excellent service around the world. However, how to market their business in China is always regarded as the key factor of being successful as the method of marketing is not the same as in the rest of world. This research aimed at finding how to market services and products in the Chinese express logistics market in order to be successful, especially from a foreign company perspective. The theoretical framework consists of two main parts, which are a brief introduction of Chinese express logistics industry and strategic market principles. In order to figure out the character of the express logistics market and special market conditions of China, a brief introduction was given which provided the background information for this research. After that, systematic strategic marketing principles were examined with the intention of furnishing supporting theory related to the research objective. The empirical findings described the appropriate marketing strategy or techniques which could be adopted in the marketing process of foreign companies referring in order to improve their marketing performance. The results originate from an online questionnaire and an interview with a local expert. In China, the express logistics market can be generally divided into two segmented markets, the international express market and the domestic express market. Based on the research, basically foreign companies have succeeded in the Chinese market for many years but there are still many areas that can be improved in order to keep the market superiority in future competition. Foreign companies are facing a series marketing problems and obstacles in extending Chinese domestic express market especially on how to deal the relationship and communicate with local government and institution. The most intelligent method is to change their operations to more localized and especially by hiring more local administrative executives who can provide exact marketing suggestion during the decision-making and daily operations process. Genom en enorm expandering och hållbar utveckling av den kinesiska ekonomin har den kinesiska expresslogistik-marknaden utvecklats snabbt och blivit attraktiv för utländska företag. Dessa företag erbjuder högklassig service över hela världen. Att marknadsföra sig korrekt på den kinesiska marknaden har alltid betraktats som en nyckelfaktor för dessa utlänska företag. Att marknadsföra sig i Kina är svårare än i den övriga världen. Syftet med undersökningen är, att undersöka hur företag och speciellt utländska företag inom expresslogistiken kan marknadsföra service och produkter på ett framgångsrikt sätt. Den teoretiska referensramen består av två huvuddelar som innefattar en kort introduktion av den kinesiska expresslogistikmarknaden och strategiska marknadsföringsprinciper. För att karakterisera expresslogistik-marknaden och speciella marknadsförhållanden i Kina, presenteras en introduktion av studiens bakgrund. Efter det kommer en systematisk och strategisk marknadsföringsprincip att presenteras med avsikt att basera forskningen på teoridelen. De empiriska forskningsresultaten beskriver de marknadsföringsstrategier, som kan tillämpas i marknadsföringsprocessen, för att förbättra marknadsföringen för utlänska företag. Undersökningsresultaten består av sammanställd information från ett webbaserat frågeformulär, samt från en intervju med en lokal expert. I Kina kan expresslogistik-marknaden delas upp i två marknader, internationell och nationell expressmarknad. Utgående från undersökningen har utlänska företag hittills lyckats bra i den kinesiska expresslogistik-marknaden, men det finns förbättringsmöjligheter för att i framtiden klara konkurrensen. Utlänska företag möter marknadsföringsproblem och hinder i den kinesiska expresslogistik-marknaden speciellt gällande kundrelationer och i kommunikationen med kinesiska myndigheter och institutioner. Den bästa metoden är att förändra sin verksamhet lokalt, särskilt genom att anställa fler lokala administrativa chefer som kan bistå med exakta marknadsföringsförslag under beslutsprocessen och i den dagliga processen.