Ensin lyriikat, sitten musiikki! : Lyriikkalähtöisen laulunkirjoituksen opettaminen workshop-toteutuksena
Mero, Aino (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103052950
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Oulun ammattikorkeakoululla lyriikkalähtöinen laulunkirjoitusworkshop siitä kiinnostuneille osallistujille. Toteutin workshopin käyttäen itse laatimaani laulunkirjoitusmenetelmää, joka sai alkunsa keväällä 2018 CAB-nimisellä lauluntekoleirillä Tanskassa. Lyriikkalähtöinen menetelmäni on kehittynyt vuosien aikana minulle opetettujen ja hyväksi kokemieni asioiden yhtälöstä, joilla koen osaavani parhaiten saattaa tekemäni laulut loppuun asti. Tavoitteena oli lisätä sanoitusten merkityksellisyyttä, antaa workshopin osallistujille työkaluja lauluntekoon, painottaa matalaa kynnystä laulunteossa sekä esitellä menetelmäni heille mahdollisimman selkeästi. Lauluntekotapoja on useita, ja varsinkin aloittelijalle laulunteko voi olla haastavaa. Tästä syystä pidin workshopissani erityisen tärkeänä edetä vaihe vaiheelta laulunteon kannalta loogisessa järjestyksessä.
Workshop toteutettiin 16.1.2021 Oulun ammattikorkeakoulun musiikinteorialuokassa ja se oli kestoltaan 6,5 tuntia. Päivän aikana etenimme tekemäni PowerPoint-esitelmän mukaisesti ja kävimme läpi sanoituksiin sekä lauluntekoon liittyviä asioita. Osallistujat tekivät oman laulun valmiiksi ja täten saivat onnistuneen kokemuksen lyriikkamenetelmästäni.
Workshopin jälkeisessä palautekeskustelussa ilmeni, että osallistujat kokivat sanoitusten merkityksen lisääntyneen erityisesti omaa musiikkia tehdessä. He ymmärsivät, kuinka tärkeää on tehdä musiikki palvelemaan sanoituksia, jolloin sanat ja tulkinta ovat laulun tärkein asia. Lisäksi osallistujat hämmästyivät siitä, kuinka nopea prosessi oli luoda musiikki oman tekstin ympärille, sillä he olivat jo sisällä tarinassaan, jonka vuoksi musiikilliset elementit syntyivät helposti ja lähes itsestään. Osallistujat antoivat positiivista palautetta workshopista ja kokivat, että laulunteko olisi tarpeellinen ja toivottu osa musiikkialan ammatillista koulutusta. Opinnäytetyölläni loin musiikkialalle uutta opetusmateriaalia, jota saavat hyödyntää kaikki laulunteosta kiinnostuneet. The purpose of this thesis was to plan and execute a lyric-based songwriting workshop at Oulu University of Applied Sciences. In the workshop, a songwriting method was used which originated at a songwriting camp in Denmark in the spring of 2018. During these past years, the method has developed in a way that is most beneficial to songwriting. The aim of the workshop was to highlight the importance of lyrics, to provide songwriting tools, to emphasize a stress-free way of songwriting and to demonstrate the method as clearly as possible. There are several ways of making songs, and it can be a challenging process, especially for the beginner. For that reason, it was highly important in the workshop to proceed step by step in a logical order of songwriting.
The workshop was held on January 16th 2021 in the music theory class in Oulu University of Applied Sciences, and the duration was 6.5 hours. During the workshop, the participants studied the process of writing lyrics, making songs and other associated topics. The participants made their own songs and got a successful experience from the lyric-based method.
During the feedback conversation following the workshop it turned out that the participants found the relevance of lyrics increased especially in their own songwriting process. They understood the meaning and importance of lyrics when the music was made afterwards. They were also astonished by the fast speed of the process when making the music fit the lyrics. The participants gave positive feedback on the workshop and found songwriting to be an important skill, which is not taught often enough in the field of professional music education. With this thesis, new educational material for the music industry was created, which can be utilized by all songwriters.
Workshop toteutettiin 16.1.2021 Oulun ammattikorkeakoulun musiikinteorialuokassa ja se oli kestoltaan 6,5 tuntia. Päivän aikana etenimme tekemäni PowerPoint-esitelmän mukaisesti ja kävimme läpi sanoituksiin sekä lauluntekoon liittyviä asioita. Osallistujat tekivät oman laulun valmiiksi ja täten saivat onnistuneen kokemuksen lyriikkamenetelmästäni.
Workshopin jälkeisessä palautekeskustelussa ilmeni, että osallistujat kokivat sanoitusten merkityksen lisääntyneen erityisesti omaa musiikkia tehdessä. He ymmärsivät, kuinka tärkeää on tehdä musiikki palvelemaan sanoituksia, jolloin sanat ja tulkinta ovat laulun tärkein asia. Lisäksi osallistujat hämmästyivät siitä, kuinka nopea prosessi oli luoda musiikki oman tekstin ympärille, sillä he olivat jo sisällä tarinassaan, jonka vuoksi musiikilliset elementit syntyivät helposti ja lähes itsestään. Osallistujat antoivat positiivista palautetta workshopista ja kokivat, että laulunteko olisi tarpeellinen ja toivottu osa musiikkialan ammatillista koulutusta. Opinnäytetyölläni loin musiikkialalle uutta opetusmateriaalia, jota saavat hyödyntää kaikki laulunteosta kiinnostuneet.
The workshop was held on January 16th 2021 in the music theory class in Oulu University of Applied Sciences, and the duration was 6.5 hours. During the workshop, the participants studied the process of writing lyrics, making songs and other associated topics. The participants made their own songs and got a successful experience from the lyric-based method.
During the feedback conversation following the workshop it turned out that the participants found the relevance of lyrics increased especially in their own songwriting process. They understood the meaning and importance of lyrics when the music was made afterwards. They were also astonished by the fast speed of the process when making the music fit the lyrics. The participants gave positive feedback on the workshop and found songwriting to be an important skill, which is not taught often enough in the field of professional music education. With this thesis, new educational material for the music industry was created, which can be utilized by all songwriters.