Kotiuttamisen kehittäminen Limingan terveyskeskussairaalassa
Niskanen, Birgitta (2012)
Niskanen, Birgitta
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712009
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto: Sosiaali- ja terveysalan
kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Birgitta Niskanen
Nimi: KOTIUTTAMISEN KEHITTÄMINEN LIMINGAN TERVEYSKESKUSSAIRAALASSA
Työn ohjaajat: Yliopettaja, TtT Helena Heikka, Yliopettaja TtT Pirkko Sandelin
Työn valmistumislukukausi ja vuosi: Kevät 2012
Sivumäärä: 68 + 0 liitesivuja
______________________________________________________________________
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena on kuvailla Limingan terveyskeskussairaalan vuodeosastolta tapahtuvaa potilaan kotiuttamista, siihen liittyviä ongelmia ja kehittämishaasteita osaston henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden arvioimana. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää potilaan kotiuttamista saumattomaksi yhteistyöksi eri toimijoiden välillä niin, että potilaan hoito muodostaa katkeamattoman ketjun. Työn tarkoituksena on ollut löytää kotiuttamisen ongelmakohdat ja muodostaa niihin kehittämisehdotuksia.
Hyvin sujuvan kotiuttamisen teoria muodostettiin kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista ja eri lehtien artikkeleista. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasivat Limingan terveyskeskussairaalan sairaanhoitajat, joista kysymyksiin 14:sta vastasi 10. Yhteistyökumppaneista kysely lähetettiin seitsemälle, joista kaikki vastasivat kyselyyn. Yhteistyökumppaneilla tässä tutkimuksessa tarkoitettiin terveydenhuollon ammattilaisia, jotka vastaavat potilaan jatkohoidosta. Aikaisemmat tutkimukset tukivat tämän tutkimuksen tuloksia ja kotiutuksen ongelmakohdiksi muodostuivat kirjaamisen ja tiedonkulun puutteet sekä osaston henkilökunnan että yhteistyökumppaneiden arvioimina. Myös työn tekemisen resursseissa mm. työvuorosuunnittelussa, oli puutteita, mitkä heijastuvat kotiutuksen sujuvuuteen.
Tutkimustuloksista muodostettujen johtopäätösten perusteella monia asioita kotiuttamisessa voidaan muuttaa, mutta isoimpia muutoksia tuli olemaan kotiuttamishoitajan työtehtävän kehittäminen osastolle. Osana kehittämistehtävää tuotettiin myös potilaankotiutusohje, jonka avulla hoitajilla on mahdollisuus kotiuttaa potilas mahdollisimman sujuvasti. Kotiutusohje on viety potilastietojärjestelmä efficaan ja sen testaaminen työyhteisössä on aloitettu. Kotiutusohjetta voidaan päivittää ja muokata tarpeen mukaan.
______________________________________________________________
Avainsanat: Kotiuttaminen, tiedonkulku, yhteistyö, turvallisuus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto: Sosiaali- ja terveysalan
kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Birgitta Niskanen
Nimi: KOTIUTTAMISEN KEHITTÄMINEN LIMINGAN TERVEYSKESKUSSAIRAALASSA
Työn ohjaajat: Yliopettaja, TtT Helena Heikka, Yliopettaja TtT Pirkko Sandelin
Työn valmistumislukukausi ja vuosi: Kevät 2012
Sivumäärä: 68 + 0 liitesivuja
______________________________________________________________________
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena on kuvailla Limingan terveyskeskussairaalan vuodeosastolta tapahtuvaa potilaan kotiuttamista, siihen liittyviä ongelmia ja kehittämishaasteita osaston henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden arvioimana. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää potilaan kotiuttamista saumattomaksi yhteistyöksi eri toimijoiden välillä niin, että potilaan hoito muodostaa katkeamattoman ketjun. Työn tarkoituksena on ollut löytää kotiuttamisen ongelmakohdat ja muodostaa niihin kehittämisehdotuksia.
Hyvin sujuvan kotiuttamisen teoria muodostettiin kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista ja eri lehtien artikkeleista. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi strukturoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasivat Limingan terveyskeskussairaalan sairaanhoitajat, joista kysymyksiin 14:sta vastasi 10. Yhteistyökumppaneista kysely lähetettiin seitsemälle, joista kaikki vastasivat kyselyyn. Yhteistyökumppaneilla tässä tutkimuksessa tarkoitettiin terveydenhuollon ammattilaisia, jotka vastaavat potilaan jatkohoidosta. Aikaisemmat tutkimukset tukivat tämän tutkimuksen tuloksia ja kotiutuksen ongelmakohdiksi muodostuivat kirjaamisen ja tiedonkulun puutteet sekä osaston henkilökunnan että yhteistyökumppaneiden arvioimina. Myös työn tekemisen resursseissa mm. työvuorosuunnittelussa, oli puutteita, mitkä heijastuvat kotiutuksen sujuvuuteen.
Tutkimustuloksista muodostettujen johtopäätösten perusteella monia asioita kotiuttamisessa voidaan muuttaa, mutta isoimpia muutoksia tuli olemaan kotiuttamishoitajan työtehtävän kehittäminen osastolle. Osana kehittämistehtävää tuotettiin myös potilaankotiutusohje, jonka avulla hoitajilla on mahdollisuus kotiuttaa potilas mahdollisimman sujuvasti. Kotiutusohje on viety potilastietojärjestelmä efficaan ja sen testaaminen työyhteisössä on aloitettu. Kotiutusohjetta voidaan päivittää ja muokata tarpeen mukaan.
______________________________________________________________
Avainsanat: Kotiuttaminen, tiedonkulku, yhteistyö, turvallisuus