Opettajuutta etsimässä
Jäänvirta, Sanna (2015)
Jäänvirta, Sanna
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103062964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103062964
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli etsiä keinoja aloittelavan pop & jazz-laulajan opettamiseen. Pyrin esittelemään monipuolisesti yksilöopetuksessa eteen tulevia haasteita. Käsittelen esimerkiksi tunti- ja lukukausisuunnitelmien laatimista, sopivien kappaleiden ja harjoitusten valitsemista, tavoitteiden asettamista ja keinoja saavuttaa ne sekä opettajan että oppilaan välistä vuorovaikutusta.
Työni toteutus perustuu osin case-tutkimukseen. Käytän esimerkkinä omaa opetusharjoitteluani Metropolia ammattikorkeakoulussa. Opetin kahta lauluoppilasta yhden lukukauden ajan. Nauhoitin tuntimme ja esittelen niistä työssäni ääninäytteitä. Haastattelin oppilaitani lukukauden alussa ja lopussa. Käytin hyväksi alan kirjallisuutta sekä omia kokemuksiani oppilaana ja pedagogina.
Iso haaste laulun opetuksessa opettajan kannalta on jokaisen oppilaan erilaisuus. Opettajan on tärkeää pystyä sovittamaan oma opetustyylinsä kunkin oppilaan tarpeita parhaiten tukevaksi. On mahdotonta esittää yhtä oikeaa teoriaa optimaalisimmista opetustavoista.
Löysin mielestäni monia hyviä tapoja opettaa ensimmäisiä kertoja tunneille tulevia laulun opiskelijoita. Toivon työstäni olevan apua erityisesti tuleville laulupedagogeille, jotka vielä etsivät omaa opetustyyliään ja rakentavat ammatti-identiteettiään.
Työni toteutus perustuu osin case-tutkimukseen. Käytän esimerkkinä omaa opetusharjoitteluani Metropolia ammattikorkeakoulussa. Opetin kahta lauluoppilasta yhden lukukauden ajan. Nauhoitin tuntimme ja esittelen niistä työssäni ääninäytteitä. Haastattelin oppilaitani lukukauden alussa ja lopussa. Käytin hyväksi alan kirjallisuutta sekä omia kokemuksiani oppilaana ja pedagogina.
Iso haaste laulun opetuksessa opettajan kannalta on jokaisen oppilaan erilaisuus. Opettajan on tärkeää pystyä sovittamaan oma opetustyylinsä kunkin oppilaan tarpeita parhaiten tukevaksi. On mahdotonta esittää yhtä oikeaa teoriaa optimaalisimmista opetustavoista.
Löysin mielestäni monia hyviä tapoja opettaa ensimmäisiä kertoja tunneille tulevia laulun opiskelijoita. Toivon työstäni olevan apua erityisesti tuleville laulupedagogeille, jotka vielä etsivät omaa opetustyyliään ja rakentavat ammatti-identiteettiään.