Avaimet menestykseen : Case Bar Cave
Rossinen, Henna; Pulkkanen, Hanna (2012)
Rossinen, Henna
Pulkkanen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712036
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Nykyisin markkinointi ei ole vain huolimattomasti koottu lista yrityksen toimintaa jaottelevista perusedellytyksistä, vaan se on kokonaisvaltaista toimintaa, jossa on huomioitava yrityksen liikeidea sekä toiminta-ajatus. Jokainen ravintola pystyy peruslähtökohdiltaan tarjoamaan asiakkailleen saman tuotteen, joten erottuminen massasta on elintärkeää. Varsinkin pienemmissä kaupungeissa, erottumalla kilpailijoista saadaan sekä entiset, että uudet asiakkaat astumaan juuri omaan ravintolaan. Kilpailu on kovaa ja nämä kilpailukeinot ovatjokaisen yrityksen tuki asiakaslähtöiseen toimintaan.
Tämä opinnäytetyö oli toimeksianto iisalmelaiselta ravintola Cavelta. Ravintola Cave on toiminut samalla toiminta-ajatuksella jo 15 vuoden ajan, mikä on huomattavan pitkä aika ravintolan elinkaaressa. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli selvittää, miten Cave on mahdollistanut oman toimintansa jatkuvuuden, sekä saada selville ravintolan vetovoimatekijät asiakasnäkökulmasta.
Teoriaosassa paneuduimme markkinoinnin peruskilpailukeinoihin, jotka huomioimalla myös muut kuin palveluyritykset voivat kehittää toimintaansa kohtaamaan asiakkaidensa tarpeet, sekä ylläpitää jo hankittuja asiakkuuksia. Kartoitettaessa yrityksen vetovoimatekijöitä perehdyttiin myös imagomarkkinointiin ja tutkittiin yrityskuvan merkitystä yritystoiminnassa. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineistohankintamenetelminä käytettiin kyselyä, puoli-strukturoitua haastattelua sekä havainnointia, jotka kaikki toteutettiin Iisalmessa syksyllä 2011.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kahden (2) peruskilpailukeinon, ihmisten (people) ja hinnan (price) lisäksi, merkittävä tekijä asiakkaiden ja organisaatioiden kulutusvalinnoissa on nimenomaan tuotteen tai palvelun herättämät mielikuvat ja tunteet. Tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä se johtopäätelmä, että yritys ei voi istuttaa haluttua mielikuvaa sidosryhmiensä mieliin, mutta omalla luotettavalla toiminnallaan yrityksen on mahdollista antaa sidosryhmilleen siemeniä, joista he saavat itse muodostaa oman yritysmielikuvansa.
Nykyisin markkinointi ei ole vain huolimattomasti koottu lista yrityksen toimintaa jaottelevista perusedellytyksistä, vaan se on kokonaisvaltaista toimintaa, jossa on huomioitava yrityksen liikeidea sekä toiminta-ajatus. Jokainen ravintola pystyy peruslähtökohdiltaan tarjoamaan asiakkailleen saman tuotteen, joten erottuminen massasta on elintärkeää. Varsinkin pienemmissä kaupungeissa, erottumalla kilpailijoista saadaan sekä entiset, että uudet asiakkaat astumaan juuri omaan ravintolaan. Kilpailu on kovaa ja nämä kilpailukeinot ovatjokaisen yrityksen tuki asiakaslähtöiseen toimintaan.
Tämä opinnäytetyö oli toimeksianto iisalmelaiselta ravintola Cavelta. Ravintola Cave on toiminut samalla toiminta-ajatuksella jo 15 vuoden ajan, mikä on huomattavan pitkä aika ravintolan elinkaaressa. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli selvittää, miten Cave on mahdollistanut oman toimintansa jatkuvuuden, sekä saada selville ravintolan vetovoimatekijät asiakasnäkökulmasta.
Teoriaosassa paneuduimme markkinoinnin peruskilpailukeinoihin, jotka huomioimalla myös muut kuin palveluyritykset voivat kehittää toimintaansa kohtaamaan asiakkaidensa tarpeet, sekä ylläpitää jo hankittuja asiakkuuksia. Kartoitettaessa yrityksen vetovoimatekijöitä perehdyttiin myös imagomarkkinointiin ja tutkittiin yrityskuvan merkitystä yritystoiminnassa. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineistohankintamenetelminä käytettiin kyselyä, puoli-strukturoitua haastattelua sekä havainnointia, jotka kaikki toteutettiin Iisalmessa syksyllä 2011.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että kahden (2) peruskilpailukeinon, ihmisten (people) ja hinnan (price) lisäksi, merkittävä tekijä asiakkaiden ja organisaatioiden kulutusvalinnoissa on nimenomaan tuotteen tai palvelun herättämät mielikuvat ja tunteet. Tutkimuksen tuloksista voidaan tehdä se johtopäätelmä, että yritys ei voi istuttaa haluttua mielikuvaa sidosryhmiensä mieliin, mutta omalla luotettavalla toiminnallaan yrityksen on mahdollista antaa sidosryhmilleen siemeniä, joista he saavat itse muodostaa oman yritysmielikuvansa.