Sähköpätevyyksien ja sähköinsinööriltä odotetun osaamisen huomioiminen ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmissa
Nurmio, Jarno (2012)
Nurmio, Jarno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611963
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Metropolia ammattikorkeakoulun rakennus- ja kiinteistöalan
talotekniikan koulutusohjelman opetussuunnitelmatyön kehittämiseksi. Työssä tutkittiin
sähköpätevyyksien ja sähköinsinööriltä odotetun osaamisen huomioimista Suomessa
toimivien ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa.
Tavoitteina työssä oli luoda hyvä kokonaiskuva sähkövoimatekniikan ja sähköisen
talotekniikan koulutusta tarjoavista ammattikorkeakouluista Suomessa ja erityisesti tuoda
esille erilaisten pätevyysvaatimusten ja osaamisperusteisuuden huomioiminen
opetussuunnitelmissa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista eli määrällisistä sekä
kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Kvantitatiivista menetelmää käytettiin oppilaitosten
opetussuunnitelmien analysointiin ja kvalitatiivista menetelmää osaamiseen liittyvien
aiempien tutkimusten läpi käyntiin.
Keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta sähköpätevyyksien ja työelämässä odotetun
osaamisen olevan hyvin huomioituna ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa.
Työelämän odotusten perusteella keskeisimmiksi koulutuksessa panostettaviksi
osaamisalueiksi nousivat vieraat kielet ja kansainvälisyys, liiketalous ja liikkeenhoito,
viestintä ja vuorovaikutus, kestävä kehitys, projektityöskentely sekä johtaminen.
Työn tuloksena on syntynyt myös ehdotuksia opetussuunnitelmatyön kehittämiseksi.
Ehdotuksiin sisältyvät keskeisimpien koulutuksessa panostettavien osa-alueiden olemassaolon,
laajuuden ja näkyvyyden kartoittaminen Metropolian talotekniikan opetussuunnitelmassa.
Lisäksi on laadittu pieniä ehdotuksia koulutusohjelmakuvaukseen, opintojaksojen
nimiin ja sisältöihin sekä opintojaksotarjontaan.
talotekniikan koulutusohjelman opetussuunnitelmatyön kehittämiseksi. Työssä tutkittiin
sähköpätevyyksien ja sähköinsinööriltä odotetun osaamisen huomioimista Suomessa
toimivien ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa.
Tavoitteina työssä oli luoda hyvä kokonaiskuva sähkövoimatekniikan ja sähköisen
talotekniikan koulutusta tarjoavista ammattikorkeakouluista Suomessa ja erityisesti tuoda
esille erilaisten pätevyysvaatimusten ja osaamisperusteisuuden huomioiminen
opetussuunnitelmissa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista eli määrällisistä sekä
kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Kvantitatiivista menetelmää käytettiin oppilaitosten
opetussuunnitelmien analysointiin ja kvalitatiivista menetelmää osaamiseen liittyvien
aiempien tutkimusten läpi käyntiin.
Keskeisimpänä tuloksena voidaan todeta sähköpätevyyksien ja työelämässä odotetun
osaamisen olevan hyvin huomioituna ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa.
Työelämän odotusten perusteella keskeisimmiksi koulutuksessa panostettaviksi
osaamisalueiksi nousivat vieraat kielet ja kansainvälisyys, liiketalous ja liikkeenhoito,
viestintä ja vuorovaikutus, kestävä kehitys, projektityöskentely sekä johtaminen.
Työn tuloksena on syntynyt myös ehdotuksia opetussuunnitelmatyön kehittämiseksi.
Ehdotuksiin sisältyvät keskeisimpien koulutuksessa panostettavien osa-alueiden olemassaolon,
laajuuden ja näkyvyyden kartoittaminen Metropolian talotekniikan opetussuunnitelmassa.
Lisäksi on laadittu pieniä ehdotuksia koulutusohjelmakuvaukseen, opintojaksojen
nimiin ja sisältöihin sekä opintojaksotarjontaan.