DEVELOPING FINNISH CONFECTIONERY IN CHINA THROUGH THE LUXURY STRATEGY : Case: Fazer Group (Chocolate)
Wang, Liang (2012)
Wang, Liang
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712132
Tiivistelmä
Maailma globalisoituu nopeasti ja suuren kulutuskapasiteettinsa ja valtavan kehityspotentiaalinsa ansiosta Kiinasta on kasvamassa maailmanmarkkinoiden johtava toimija. Kiinaan on luotu hyvä kasvualusta ulkomaisille yrityksille ja maahan rantautuukin kasvavassa määrin joka vuosi ulkomaisia tuotemerkkejä. Fazer-konserni on ruokateollisuuden johtuva toimija Pohjois-Euroopassa ja Baltian alueella. Tällä hyvämaineisella yrityksellä on moninaista liiketoimintaa 27 maassa. Aasian maissa myynti on länsimaita vähäisempää. Tämän vuoksi jotta Fazerista voisi tulla kansainvälisempi, Kiina olisi paras vaihtoehto laajentaa liiketoimintaa Aasiassa. Aasian maissa, erityisesti Kiinassa ja Japanissa, länsimaisia tuotemerkkijä palvotaan. Ihmiset käyttävät uskomattoman suuria summia rahaa hienoihin eurooppalaisiin tuotteisiin ja tulevat suurimmaksi ylellisyystuotteiden kuluttajaryhmäksi maailmassa. Mielenkiintoista on, että aiempien kokemusten mukaan tavallisia länsimaisia tuotteita myydään yläluokan ylellisyystuotteina. Fazerin olisi kannattavaa yrittää viedä tuotemerkkinsä Kiinaan. Onnistuessaan hanke olisi tuottoisa. Ylellisyystuotteiden kehittäminen on tärkeässä osassa tätä tutkielmaa ja sitä tarkastellaan laajasti. Lukijalle esitellään myös ylellisyystuotteiden luonnetta ja tavallisista markkinointisäännöistä poikkeavaa ylellisyystuotteiden markkinointia. Myös kaupankäyntiä analysoidaan ja siihen sisällytetään keskeiset päivitetyt tiedot Kiinasta. Lisäksi suoritetaan tutkimus tiedon keräämiseksi kiinalaisten asenteista Fazerin esittelemistä Kiinassa kohtaan. Lopuksi, saatuihin tuloksiin perustuen tarjotaan neuvoja, joiden avulla markkinointistrategia saataisiin toimimaan Kiinassa.