The Possibilities for Differentiation in the Chinese Furniture Industry : Case Company: IKEA China
He, Mengdi (2012)
He, Mengdi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712152
Tiivistelmä
Nykyään kiinalainen huonekaluala pitää yllä kiihtyvää vauhtia. Toisaalta kireä kilpailu kehittyi, kun huonekaluyritykset alkoivat tuottaa samanlaisia tuotteita. Tilanteen kireyden takia erikoistuminen toisiin yrityksiin nähden voi auttaa yritystä erottumaan. Tämä opinnäytetyö tutkii yritysten mahdollisuuksia erikoistua Kiinan huonekalualalla. Erityisesti on keskitytty paikallisten asiakkaiden näkemyksiin huonekalualasta. Tukeakseen tutkimuksen tarkoitusta erikoistumista on tutkittu teoreettisesti, jotta saataisiin selville mitä, miten ja miksi se toimii. Tämän jälkeen on toteutettu empiirinen analysointi paikallisten kiinalaisten asiakkaiden käsityksistä Ikean erikoistumista kohtaan. Lopussa on ehdotuksia kohdeyrityksen johdolle ja lisätutkimusehdotuksia tulevaisuutta varten. Teoreettisessa osassa esitellään yhdeksän erikoistumisaluetta, jotka ovat tuotteen ainutlaatuisuus, jakelu, tuotteen markkinointi, asiakaspalvelu ja jälkipalvelu, tarjonnan laajuus, tavaramerkki, koko/hallitsevuus markkinoilla, alhainen hinta ja käyttäytyminen. Sen lisäksi jotta ymmärtäisimme paremmin erikoistumisen teoriaa käytännössä, on valittu Ikea Kiinassa kohderyhmäksi. Kiinan Ikeaa tarkastellaan ottaen huomioon aiemmin mainitut yhdeksän erikoistumisaluetta. Empiirisessä osassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, luotiin kyselykaavake ja kerättiin 155 vastausta. Empiiriset tulokset osoittavat että asiakkaat arvostavat viittä Ikean erikoistumisaluetta kiinalaisessa huonekalualassa, jotka ovat tuotteiden ainutlaatuisuus, tavaramerkki, laajat tarjonnat, halvat hinnat ja tuotteiden jakelu. Toisaalta asiakkaat ajattelevat negatiivisesti Ikean asiakaspalvelusta, myynnin jälkeispalvelusta, käyttäytymisestä ja tuotteen markkinoinnista. Myös Ikean hallitseva asema vaikuttaa negatiivisesti Ikean erikoistumiseen.