Ryhmäostaminen yrityksen markkinointikeinona
Lehti, Patrik (2012)
Lehti, Patrik
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112443
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee ryhmäostamisen toimivuutta yrityksien markkinointina. Teoriassa ryhmäostaminen tarjoaa yrityksille tulospohjaisen markkinointiratkaisun, jota voidaan hyödyntää moneen eri tarpeeseen, kuten tunnettuuden tuomiseen, uusasiakashankintaan ja kysynnän tasaamiseen. Käytännössä ryhmäostamisen toteuttaminen on osoittautunut haastavaksi yrityksille ja palvelun ympärille on kehittynyt negatiivinen maine. Tällä tutkimuksella selvitetään ryhmäostamisen todelliset vaikutukset yrityksien toimintaan.
Teoriaosuudessa selvitetään miten ryhmäostaminen toimii. Tätä pohjustetaan perehtymällä lupamarkkinoinnin teoriaan ja ryhmäostamisen osapuolien määrittelyyn. Teoriaosuudessa syvennytään tutkimaan ryhmäostamisen toteuttamista yrityksen ja ryhmäostamisportaalin välillä. Ajankohtaisia lähteitä hyödyntämällä tutkitaan, kuinka ryhmäostamiskampanja tulisi teoriassa toteuttaa ja mitkä ovat ryhmäostamisen haasteet ja hyödyt markkinointikeinona yritykselle.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimukseen haastateltiin yrityksiä, jotka ovat hyödyntäneet ryhmäostamista markkinointina. Laadullisella tutkimuksella tutkittiin, kuinka ryhmäostaminen käytännössä tapahtuu, ja mitkä ovat ne ongelmakohdat, jotka aiheuttavat ei-toivottuja tuloksia ryhmäostamisessa.
Johtopäätöksenä on se, että ryhmäostaminen on todella tehokas keino uusien kuluttajien hankkimiseen. Yritykset eivät osaa hyödyntää ryhmäostamista menetelmän tarkoituksen mukaisella tavalla, joka aiheuttaa ongelmia kampanjoiden toteuttamisessa. Ryhmäostamisportaalien toiminta koetaan ja epäammattimaiseksi. Tällä on myös vaikutusta kampanjan onnistumiseen. Ryhmäostamista ei nähdä pitkällä aikavälillä kestävänä markkinointiratkaisuna yrityksissä, koska palvelun hinta ei kohtaa saavutettua tulosta. Ryhmäostamisen uskotaan kuitenkin säilyvän markkinoilla jossain muodossa.
Teoriaosuudessa selvitetään miten ryhmäostaminen toimii. Tätä pohjustetaan perehtymällä lupamarkkinoinnin teoriaan ja ryhmäostamisen osapuolien määrittelyyn. Teoriaosuudessa syvennytään tutkimaan ryhmäostamisen toteuttamista yrityksen ja ryhmäostamisportaalin välillä. Ajankohtaisia lähteitä hyödyntämällä tutkitaan, kuinka ryhmäostamiskampanja tulisi teoriassa toteuttaa ja mitkä ovat ryhmäostamisen haasteet ja hyödyt markkinointikeinona yritykselle.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Tutkimukseen haastateltiin yrityksiä, jotka ovat hyödyntäneet ryhmäostamista markkinointina. Laadullisella tutkimuksella tutkittiin, kuinka ryhmäostaminen käytännössä tapahtuu, ja mitkä ovat ne ongelmakohdat, jotka aiheuttavat ei-toivottuja tuloksia ryhmäostamisessa.
Johtopäätöksenä on se, että ryhmäostaminen on todella tehokas keino uusien kuluttajien hankkimiseen. Yritykset eivät osaa hyödyntää ryhmäostamista menetelmän tarkoituksen mukaisella tavalla, joka aiheuttaa ongelmia kampanjoiden toteuttamisessa. Ryhmäostamisportaalien toiminta koetaan ja epäammattimaiseksi. Tällä on myös vaikutusta kampanjan onnistumiseen. Ryhmäostamista ei nähdä pitkällä aikavälillä kestävänä markkinointiratkaisuna yrityksissä, koska palvelun hinta ei kohtaa saavutettua tulosta. Ryhmäostamisen uskotaan kuitenkin säilyvän markkinoilla jossain muodossa.