Login: Javascript is not enabled for your web browser. Please use the non-Javascript Login.

Kaupunkiauton etuapurungon suunnittelu
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma
  • Näytä viite

Kaupunkiauton etuapurungon suunnittelu

Aaltonen, Mikko (2012)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Aaltonen_FINAL.pdf (3.294Mt)
Lataukset: 


Aaltonen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060912333
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ConceptCar -projektin autoon etuapurunko. Auton etuapurungolla tarkoitetaan auton koriin liitettävää osaa, joka toimii yhtenä osana auton rakennetta ja useiden eri komponenttien kiinnityspisteenä.
ConceptCar -projekti on Metropolia Ammattikorkeakoulussa tuotettava kehitys- ja tutkimustyö. Projektin tavoitteena on luoda ympäristöystävällinen ja tieliikennekelpoinen kaupunkiauto. Auton ensiesittely on tarkoitus järjestää Geneven autonäyttelyssä keväällä 2014.
Tässä insinöörityössä kuvataan ConceptCar -projektin taustoja, apurungon eri tehtäviä, auton osan suunnitteluprosessia, valmistus- ja materiaalitekniikkaa ja osalle tehtäviä lujuuslaskelmia. Työn tarkoituksena on myös toimia tukena etuapurungon kokoonpanovaiheessa.
Suunnitteluprosessin pääpaino oli 3D-mallin rakentamisessa. Apurungon 3D-malli tehtiin käyttäen hyväksi tilankäyttömallia, jossa auton eri komponenttien sijainnit oli määritelty. Ongelmia 3D-mallin rakentamisessa aiheutti komponenttien sijainnin muuttuminen kesken 3D-mallin rakentamisen.
Lujuuslaskelmissa keskityttiin eri ajotilanteissa apurungolle aiheutuviin voimiin ja niiden perusteella tehtyihin FEM-analyyseihin. Eri ajotilanteet oletettiin pahimman mahdollisen
tilanteen mukaan. FEM-analyysissä huomattiin puutteita rakenteen kestävyydessä, minkä takia kiinnityspisteitä jouduttiin lisäämään.
Työn tavoite saavutettiin. Suunnittelutyö saatiin päätökseen ja etuapurungon komponenttien valmistus saatiin aloitettua.
 
Kokoelmat
  • Auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelma
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus