Advertising In Fashion Blogs
Matikainen, Jaana (2012)
Matikainen, Jaana
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112428
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyötyö tutki sosiaalista mediaa, muotiblogeja ja mainontaa niissä. Aihe on erityisen mielenkiintoinen ja tärkeä, sillä kyseinen mainontatyyli on alati kasvava ja varsin uusi tapa, jossa oikeat ihmiset mainostavat oikeille ihmisille käyttäen hyödyksi sosiaalista mediaa. Tavoitteena oli selvittää, miten ihmiset reagoivat mainontaan sekä ymmärtää muotiblogien valta ja mahdollisuudet nyky-yhteiskunnassa mainostamisen saralla. Tämä opinnäytetyö on jaettu kolmeen eri osioon: se sisältää johdannon, teorian sekä empiirisen osan. Työn teoriaosuudessa on käsitelty blogeja, mainontaa monissa eri muodoissa sekä sosiaalista mediaa. Empiirinen tutkimus koostui tutkimuksen metodologiasta, kyselylomakkeen suunnittelusta sekä tulosten analysoinnista sekä johtopäätöksistä. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin yhteensä 103:aa muotiblogin lukijaa. Kyselylomake luotiin internetsivulle, jonka linkin kaksi muotibloggaajaa jakoi päivityksen yhteydessä. Tuloksista ilmeni, että useimmat lukijat ovat pettyneitä siihen miten mainonta motiblogeissa hoidetaan tällä hetkellä. Monet spekuloivat sitä mikä saa muotibloggaajan mainostamaan tuotteita. Tutkimus osoitti, että kalliita lehtiä ostetaan vähemmän kuin ennen ja lukijat valitsevat yhä useammin tiheästi päivittyvän muotiblogin lukemisen kerran kuukaudessa ilmestyvän naistenlehden sijaan. Tuloksia käsitellään tarkemmin tämän opinnäytetyön empiirisessä osassa sekä johtopäätöksessä.