Lue lisää: Iltalehden autosisällöt verkossa : sisällönanalyysi ja tulevaisuudennäkymiä
Lempinen, Tommi (2012)
Lempinen, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112454
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on ollut tuottaa viitekehys digitaalisten auto- ja liikenneaiheisten sisältöjen kehittämiselle Suomessa. Tutkimuksen kohteeksi valitsin viikkokävijämääriltään Suomen suurimman autoteemaa käsittelevän perinteisen verkkomedian, eli Iltalehden Autot -sivuston (http://www.iltalehti.fi/autot).
Iltalehden autosisältöä olen analysoinut teksti-, kuva- ja kävijämääräpohjaisesti. Vertailupohjan vuoksi olen peilannut analysoitua sisältöä, numeerisia tunnuslukuja sekä havaittuja käytänteitä vastaaviin autoaiheisiin mediasisältöihin Suomessa ja Ruotsissa.
Työ tarjoaa konkreettisia ratkaisuja ja viitteitä muun muassa siihen, miten laajoja verkkosisältöjä ja niiden vetoavuutta yleisöihin voidaan tutkia olemassa olevin ja mahdollisesti myös kokonaan uusin menetelmin. Opinnäytetyöni on samalla systemaattinen katsaus Iltalehden digitaalisen autosisällön tilanteeseen vuodenvaihteessa 2011–12.
Keskeisimpiä opinnäytetyön aikana syntyneitä havaintoja on tutkittujen mediasisältöjen sosiaalisten ominaisuuksien jälkeenjääneisyys. Tutkimuksessa käsitellyt suuret pohjoismaiset mediatalot eivät ole luoneet lähellekään niin kehittyneitä massamediatuotteita kuin välineiden ja olemassa olevien innovaatioiden puitteissa olisi ollut mahdollista.
Iltalehden autosisältöä olen analysoinut teksti-, kuva- ja kävijämääräpohjaisesti. Vertailupohjan vuoksi olen peilannut analysoitua sisältöä, numeerisia tunnuslukuja sekä havaittuja käytänteitä vastaaviin autoaiheisiin mediasisältöihin Suomessa ja Ruotsissa.
Työ tarjoaa konkreettisia ratkaisuja ja viitteitä muun muassa siihen, miten laajoja verkkosisältöjä ja niiden vetoavuutta yleisöihin voidaan tutkia olemassa olevin ja mahdollisesti myös kokonaan uusin menetelmin. Opinnäytetyöni on samalla systemaattinen katsaus Iltalehden digitaalisen autosisällön tilanteeseen vuodenvaihteessa 2011–12.
Keskeisimpiä opinnäytetyön aikana syntyneitä havaintoja on tutkittujen mediasisältöjen sosiaalisten ominaisuuksien jälkeenjääneisyys. Tutkimuksessa käsitellyt suuret pohjoismaiset mediatalot eivät ole luoneet lähellekään niin kehittyneitä massamediatuotteita kuin välineiden ja olemassa olevien innovaatioiden puitteissa olisi ollut mahdollista.