Reverse Logistics and Green logistics : A comparison between Wärtsilä and IKEA
Nylund, Sabina (2012)
Nylund, Sabina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212583
Tiivistelmä
Logistik har en betydlig del utav företagets verksamhet. Detta är på grund av att det kan vara kost samt och är påfrestande för miljön. I denna undersökning kommer retur och grön logistik att analyseras. Målet med denna undersökning är att kunna svara på frågan ”vad är retur och grön logistik och hur de blir använda i praktiken”. Bifrågor som också blir besvarade är , vad retur logistik är, vad definerar grön logistik, vad är likheterna mellan retur och grön logistik, hur hanterar Wärtsilä och IKEA deras retur och grön logistik och vad är skillnaderna och likheterna mellan wärtsilä och IKEA med retur och grön logistik. Den första delen av detta lärdomsprov kommer att bearbeta vad retur och grön logistik är och vad deras definitioner är. Retur logistik är processen när ett företag tar tillbaka varan pga diverse orsaker, medans grön logistik är hur man får logistik kedjan att vara miljö vänlig, grön logistik anpassas till hela kedjan, transport, packning, material införskaffning osv. Efter detta kommer två företags retur och grön logistik att analyseras och jämföras för att se skillnader och likheter. För att uppnå detta så kommer en kvalitativ undersöknings metod att användas.Företagena som blivit intervjuade för denna undersökning är Wärtsilä Finland Oy, Services, och IKEA FI. I undersökningen kunde man dra slutsatsen att företagena i fråga har mera skillnader än likheter. Detta kan bero på de olika typerna av företagerna. Som exempel på en skillnad inom den gröna logistiken var att IKEA FI har satt upp en fyllnads kvot på transporterna, medans Wärtsilä FI använder konsolidering av leveranser. Inom retur logistiken är ett exempel på likheter de metoder som används med de returnerade varorna, de går hellst tillbaka till inventarie/försäljning. I dett lärdomsprov kunde man kunde faställa vad retur och grön logistik innefattar och vilka metoder företagen använder i praktiken. Logistics is a significant part of the company’s operations. This is because logistics can be costly and harmful for the environment. In this thesis it reverse and green logistics will be analyzed. The objective of this study is to answer the question "what is returned and green logistics and how are they used in practice?" Also sub questions that will be answered are; what is reverse logistics, how is green logistics defined, what are the similarities between reverse and green logistics, how does Wärtsilä and IKEA handle their reverse and green logistics and what are the differences and similarities between Wärtsilä and IKEA within their reverse and green logistics? The first part of the thesis will deal with what the reverse and green logistics are and what their definitions are. Reverse logistics can be explained as the process where the company takes back the goods for some reason, and green logistics is when the company tries to adapt environmental friendly ways to the logistics chain. After this, the two companies reverse and green logistics will be analyzed and compared to see the differences and similarities. To achieve this, the qualitative research method is used. The companies that have been interviewed for this thesis is Wärtsilä Finland Oy, services, and IKEA FI. In this research it could be conducted that the companies in question have more differences than similarities. This may be due to the different types of companies in question. As an example of a difference, in the green logistics was that IKEA FI has set up a filling ratio of shipments, while Wärtsilä FI uses consolidation of shipments. In return logistics there is an example of similarities to the methods used by the returned goods, they go preferably back to the inventory /reselling. At the end of the study it was possible to answer the study question and its sub-questions and also how the companies handle reverse and green logistics in practice.