Palvelutiskin kehittäminen ja varaosavaraston optimointi
Puttonen, Roni (2021)
Puttonen, Roni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093095
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Keravan Motonet Oy:lle. Opinnäytetyössä perehdyttiin Motonet oy:n palvelutiskin sekä varaosavaraston toimintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa palvelutiskin toimintaa sekä parantaa varaosavaraston toimintaa. Lisäksi palvelutiskin perehdytyssuunnitelmaan tehtiin päivitys, jonka avulla työntekijät voivat itse myös perehdytyksen jälkeen tutkia Broman Groupin omia työskentelyyn liittyviä ohjeita.
Työssä haastateltiin palvelutiskin työntekijöitä ja toisen Motonet yrityksen palveluvastaavaa. Haastatteluiden avulla saatiin kaikkien työntekijöiden ja toisen toimipisteen palveluvastaavan mielipide tämän hetkisestä palvelutiskin toiminnasta. Haastattelusta saatujen tietojen perusteella palvelutiskille on tehty muutoksia parantamaan palvelutiskin työntekijöiden työpäivää.
Varaosavaraston toiminnan parantaminen on jatkuva prosessi, jolloin kehitys ja muutos on jatkuvaa. Tämän opinnäytetyön aikana tapahtunut muutos varastossa on hyllypaikkojen muutos. Lopulliset aikaa säästävät muutokset näkyvät paremmin pidemmällä tarkastelujaksolla, jolloin varaston todellinen hyllypaikkamuutos on selkeämpää. Lyhyestä tarkastelu-jaksosta huolimatta tulokset osoittavat kehityksen kulkevan oikeaan suuntaan. Tämän opinnäytetyön aloittama kehitysprosessi ei pääty tämän opinnäytetyön jälkeen, vaan jatkuu yrityksen päivittäisessä toiminnassa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli antaa yritykselle kuva tämänhetkisestä palvelutiskin toiminnasta ja antaa ohjeita palvelutiskin optimoimisen aloitukseen. Paremmin toimiva varasto aiheuttaa vähemmän taloudellisia kustannuksia kuin huonosti toimiva, joten opinnäytetyön tekemisessä taloudelliset säästöt olivat keskeisessä asemassa.
Työssä haastateltiin palvelutiskin työntekijöitä ja toisen Motonet yrityksen palveluvastaavaa. Haastatteluiden avulla saatiin kaikkien työntekijöiden ja toisen toimipisteen palveluvastaavan mielipide tämän hetkisestä palvelutiskin toiminnasta. Haastattelusta saatujen tietojen perusteella palvelutiskille on tehty muutoksia parantamaan palvelutiskin työntekijöiden työpäivää.
Varaosavaraston toiminnan parantaminen on jatkuva prosessi, jolloin kehitys ja muutos on jatkuvaa. Tämän opinnäytetyön aikana tapahtunut muutos varastossa on hyllypaikkojen muutos. Lopulliset aikaa säästävät muutokset näkyvät paremmin pidemmällä tarkastelujaksolla, jolloin varaston todellinen hyllypaikkamuutos on selkeämpää. Lyhyestä tarkastelu-jaksosta huolimatta tulokset osoittavat kehityksen kulkevan oikeaan suuntaan. Tämän opinnäytetyön aloittama kehitysprosessi ei pääty tämän opinnäytetyön jälkeen, vaan jatkuu yrityksen päivittäisessä toiminnassa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli antaa yritykselle kuva tämänhetkisestä palvelutiskin toiminnasta ja antaa ohjeita palvelutiskin optimoimisen aloitukseen. Paremmin toimiva varasto aiheuttaa vähemmän taloudellisia kustannuksia kuin huonosti toimiva, joten opinnäytetyön tekemisessä taloudelliset säästöt olivat keskeisessä asemassa.