Esikouluikäisten näkemyksiä perheestä : Keitä minun perheeseeni kuuluu?
Nikurautio, Janina (2021)
Nikurautio, Janina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103124
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on esikouluikäisten lasten käsitykset perheestä. Tarkoituksena oli tutkia lapsen näkemystä siitä, keitä hän kokee perheeseensä kuuluvan. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä erään Etelä-Suomessa sijaitsevan esikouluryhmän kanssa. Ryhmässä oli yhteensä viisitoista lasta, joista kolmetoista osallistuivat tutkimukseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Keskeisenä viitekehyksenä toimivat lapsen sosialisaatio, kuusivuotiaan lapsen kasvu ja kehitys sekä perheen käsitteen määrittely. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona toimi kolmentoista lapsen perhepiirustukset ja haastattelut. Opinnäytetyön aineisto hankittiin strukturoimattomalla haastattelulla ja haastattelun tueksi lapset saivat tehtäväkseen piirtää kuvan omasta perheestään. Haastattelutilanne äänitettiin ja myöhemmin litteroitiin. Litteroitu aineisto taulukoitiin teemoiksi. Teemoista poimittiin useasti esiintyviä luokkia, jotka jaettiin viiteen eri kategoriaan. Piirustukset dokumentoitiin valokuvin ja säilytettiin tietokoneella.
Tutkimuksen tulokset perustuvat pääasiallisesti lasten piirtämiin kuviin siitä, keitä heidän perheeseensä kuuluu. Lasten kertomat asiat perheestään piirtämisen aikana täydentävät tuloksia. Aineistoista ei noussut esiin monimuotoisia perheitä vaan pääosin lapset piirsivät ydinperhettä kuvaavan piirustuksen. Muutamasta piirustuksesta puuttui isä, jolloin oletin, että kyseessä on eroperhe. Yhdeksästä piirustuksesta löytyi sisaruksia. Kolmestatoista lapsesta kahdeksan piirsi kuvaansa lemmikin.
Lasten kuvien perusteella perheet olivat lähinnä ydinperheitä. Lemmikkien tärkeys ja sen asema yhtenä perheenjäsenenä nousi vahvasti esille. Jopa edesmenneet lemmikit koettiin kuuluvan perheeseen. Tilastollisesti ydinperhe ei ole enää yksin yleisin perhemuoto. Lemmikkien omistamista ei mainita virallisissa tilastoissa. Tässä kyseisessä ryhmässä ydinperhe ja lemmikit osoittautuivat tärkeimmiksi tuloksiksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia lasten piirtämiä kuvia tietyin väliajoin ja verrata piirustuksia keskenään. Mielenkiintoista olisi myös tutkia esimerkiksi sijoitettujen lasten, sateenkaariperheiden lasten tai uusperheiden lasten käsityksiä perheestä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Keskeisenä viitekehyksenä toimivat lapsen sosialisaatio, kuusivuotiaan lapsen kasvu ja kehitys sekä perheen käsitteen määrittely. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona toimi kolmentoista lapsen perhepiirustukset ja haastattelut. Opinnäytetyön aineisto hankittiin strukturoimattomalla haastattelulla ja haastattelun tueksi lapset saivat tehtäväkseen piirtää kuvan omasta perheestään. Haastattelutilanne äänitettiin ja myöhemmin litteroitiin. Litteroitu aineisto taulukoitiin teemoiksi. Teemoista poimittiin useasti esiintyviä luokkia, jotka jaettiin viiteen eri kategoriaan. Piirustukset dokumentoitiin valokuvin ja säilytettiin tietokoneella.
Tutkimuksen tulokset perustuvat pääasiallisesti lasten piirtämiin kuviin siitä, keitä heidän perheeseensä kuuluu. Lasten kertomat asiat perheestään piirtämisen aikana täydentävät tuloksia. Aineistoista ei noussut esiin monimuotoisia perheitä vaan pääosin lapset piirsivät ydinperhettä kuvaavan piirustuksen. Muutamasta piirustuksesta puuttui isä, jolloin oletin, että kyseessä on eroperhe. Yhdeksästä piirustuksesta löytyi sisaruksia. Kolmestatoista lapsesta kahdeksan piirsi kuvaansa lemmikin.
Lasten kuvien perusteella perheet olivat lähinnä ydinperheitä. Lemmikkien tärkeys ja sen asema yhtenä perheenjäsenenä nousi vahvasti esille. Jopa edesmenneet lemmikit koettiin kuuluvan perheeseen. Tilastollisesti ydinperhe ei ole enää yksin yleisin perhemuoto. Lemmikkien omistamista ei mainita virallisissa tilastoissa. Tässä kyseisessä ryhmässä ydinperhe ja lemmikit osoittautuivat tärkeimmiksi tuloksiksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia lasten piirtämiä kuvia tietyin väliajoin ja verrata piirustuksia keskenään. Mielenkiintoista olisi myös tutkia esimerkiksi sijoitettujen lasten, sateenkaariperheiden lasten tai uusperheiden lasten käsityksiä perheestä.