Myymäläkonseptisuunnitelma Innojokille : Brändin vahvistaminen myymäläympäristössä
Gulin, Minna (2012)
Gulin, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611825
Tiivistelmä
Oppinnäytetyöni toimeksiantaja on Innojok Oy. Innojok on valaisin maahantuoja sekä yrityksellä on oma valaisinmallisto ,josta löytyy Suomalaisia design klassikoita. Työni aihe on tutkia miten Innojok pystyy parantamaan näkymistään myymäläympäristössä visuaalisin keinoin. Aihe on ajankohtainen yritykselle ,koska sitä ei ole aikaisemmin tutkittu. Tavoitteena on tuottaa yritykselle hyödyllistä tietoa sekä luoda konseptisuunnitelma siitä kuinka näkyvyyttä voidaan parantaa.
Aloitin Innojokissa työharjoittelussa jonka kautta sain opinnäytetyön aiheen. Tutkin aihetta havainnoimalla myymäläympäristöä ketjumyymälöiden valaisinosastoilla. Tein myös tarkennuksia havainnointiin haastattelemalla myymälähenkilökuntaa sekä yrityksen toimitusjohtajaa ja markkinointipäällikköä.
Käytän suunnittelussa konseptoinnin metodeja. Suunnittelu alkoi toimeksiannosta ,jonka kirjoitin itse ,koska yritys ei halunnut rajaa aihetta tarkasti. Toimeksiannossa olin ottanut huomioon yrityksen toiveet; suunnitelmassa tulisi näkyä yrityksen tunnusväri (lila), slogan ja tapa millä yritys haluaa esiintyä myymäläympäristössä. Hahmottelin visuaalisesti kuvien kautta kohderyhmän arvomaailmaa sekä miltä Innojok mielestäni näyttää. Tutkimustulosten perusteella listasin asiat millä keinoin yrityksen näkyvyyttä voidaan parantaa visuaalisin keinoin. Rajasin omaan suunnitteluun tärkeimmät kohdat.
Lopputuloksena syntyi konsepti uudesta esitteestä ,joka korvaisi tällä hetkellä käytössä olevan tuotekortin. Esite olisi valmiiksi kiinni valaisimessa ja sen tarkoituksena olisi tarjota helposti jälleenmyyntikanavalle myynninedistämismateriaalia. Prosessin aikana tuotin yritykselle arvokasta tietoa siitä mihin kannattaa kiinnittää huomiota myymälässä näkymisen parantamisessa. Jatkan konseptin kehittelyä yrityksessä vielä opinnäytetyön päätyttyä.
Aloitin Innojokissa työharjoittelussa jonka kautta sain opinnäytetyön aiheen. Tutkin aihetta havainnoimalla myymäläympäristöä ketjumyymälöiden valaisinosastoilla. Tein myös tarkennuksia havainnointiin haastattelemalla myymälähenkilökuntaa sekä yrityksen toimitusjohtajaa ja markkinointipäällikköä.
Käytän suunnittelussa konseptoinnin metodeja. Suunnittelu alkoi toimeksiannosta ,jonka kirjoitin itse ,koska yritys ei halunnut rajaa aihetta tarkasti. Toimeksiannossa olin ottanut huomioon yrityksen toiveet; suunnitelmassa tulisi näkyä yrityksen tunnusväri (lila), slogan ja tapa millä yritys haluaa esiintyä myymäläympäristössä. Hahmottelin visuaalisesti kuvien kautta kohderyhmän arvomaailmaa sekä miltä Innojok mielestäni näyttää. Tutkimustulosten perusteella listasin asiat millä keinoin yrityksen näkyvyyttä voidaan parantaa visuaalisin keinoin. Rajasin omaan suunnitteluun tärkeimmät kohdat.
Lopputuloksena syntyi konsepti uudesta esitteestä ,joka korvaisi tällä hetkellä käytössä olevan tuotekortin. Esite olisi valmiiksi kiinni valaisimessa ja sen tarkoituksena olisi tarjota helposti jälleenmyyntikanavalle myynninedistämismateriaalia. Prosessin aikana tuotin yritykselle arvokasta tietoa siitä mihin kannattaa kiinnittää huomiota myymälässä näkymisen parantamisessa. Jatkan konseptin kehittelyä yrityksessä vielä opinnäytetyön päätyttyä.