Asiakastyytyväisyyskysely ja kehittämissuunnitelma Varkauden Ruokaravintola Amandalle
Helkimo, Nina; Raudasoja, Aija (2012)
Helkimo, Nina
Raudasoja, Aija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Varkauden Ruokaravintola Amandalle asiakastyytyväi-syyskysely ja sen pohjalta kehittämissuunnitelma. Ravintolassa ei ollut tehty asiakastyytyväisyys-kyselyä useaan vuoteen, joten työ oli ajankohtainen ja tarpeellinen. Kysely toteutettiin alkuvuodesta 2012.
Asiakastyytyväisyyskysely tehtiin kahdelle eri asiakasryhmälle, jotka olivat vapaa-ajanasiakkaat ja lounasasiakkaat. Kyselyissä esitettiin väittämiä koskien ravintolaa ja ruokailua. Lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus antaa vapaita kommentteja. Tekemällä kaksi eri kyselytutkimusta saatiin parhaiten selville ravintolan tämänhetkisen asiakastyytyväisyyden taso. Tutkimusaineistoksi saatiin vapaa-ajanasiakkailta yhteensä 129 ja lounasasiakkailta 103 vastausta.
Opinnäytetyöraportin teoriaosuus käsittelee ensin yleisesti ravintolaa ja sen asiakastyyppejä. Tä-män jälkeen kerrotaan asiakaspalvelusta ja asiakastyytyväisyystutkimuksen tekemisestä. Rapor-tissa esitellään myös Ruokaravintola Amandan toimintaa ja sen palveluita. Lopuksi kerrotaan pal-veluliiketoiminnan kehittämisestä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että ravintolan asiakastyytyväisyys on melko hyvällä tasolla. Kuitenkin kehitettävää oli havaittavissa molempien asiakasryhmien vastauksista. Tulosten esittelyssä on käytetty kuvioita sekä taulukoita havainnollistamaan sitä, kuinka tutkimuksen eri kysymysten vas-taukset jakautuivat eri vastausvaihtoehtojen kesken. Vastaajilta saatujen tulosten perusteella tehtiin kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelmassa esitetään ravintolalle toteutuskelpoisia ideoita ja kehittämisehdotuksia, joita se voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Asiakastyytyväisyyskysely tehtiin kahdelle eri asiakasryhmälle, jotka olivat vapaa-ajanasiakkaat ja lounasasiakkaat. Kyselyissä esitettiin väittämiä koskien ravintolaa ja ruokailua. Lisäksi vastaajilla oli mahdollisuus antaa vapaita kommentteja. Tekemällä kaksi eri kyselytutkimusta saatiin parhaiten selville ravintolan tämänhetkisen asiakastyytyväisyyden taso. Tutkimusaineistoksi saatiin vapaa-ajanasiakkailta yhteensä 129 ja lounasasiakkailta 103 vastausta.
Opinnäytetyöraportin teoriaosuus käsittelee ensin yleisesti ravintolaa ja sen asiakastyyppejä. Tä-män jälkeen kerrotaan asiakaspalvelusta ja asiakastyytyväisyystutkimuksen tekemisestä. Rapor-tissa esitellään myös Ruokaravintola Amandan toimintaa ja sen palveluita. Lopuksi kerrotaan pal-veluliiketoiminnan kehittämisestä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että ravintolan asiakastyytyväisyys on melko hyvällä tasolla. Kuitenkin kehitettävää oli havaittavissa molempien asiakasryhmien vastauksista. Tulosten esittelyssä on käytetty kuvioita sekä taulukoita havainnollistamaan sitä, kuinka tutkimuksen eri kysymysten vas-taukset jakautuivat eri vastausvaihtoehtojen kesken. Vastaajilta saatujen tulosten perusteella tehtiin kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelmassa esitetään ravintolalle toteutuskelpoisia ideoita ja kehittämisehdotuksia, joita se voi hyödyntää tulevaisuudessa.