Senior Shop Franchise -konseptin ja sen toteutuksen kehittäminen Suomessa
Lintula, Henri (2021)
Lintula, Henri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103126
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli Senior Shop Franchise -konseptin sekä sen toteutuksen kehittäminen Suomessa. Tämä edellytti perusteltujen kehitysehdotusten tekemistä konseptin omistajalle.
Työ aloitettiin kartoittamalla konseptin ja sen toteutuksen nykytilaa. Nykytila-analyysi toteutettiin Suomen Senior Shop Franchise -ottajille lähetetyn kyselyn sekä Suomen master-sopimuksen haltijan haastattelun pohjalta. Nykytila-analyysissä keskityttiin franchise-toiminnan kannalta tärkeisiin osa-alueisiin sekä tunnistamaan konseptin heikkoudet ja vahvuudet. Nykytila-analyysin pohjalta yhteistyössä työntilaajan kanssa työn lopulliseksi kehityskohteeksi valittiin ketjun franchise-viestinnän kehittäminen.
Kokosin alan kirjallisuudesta parhaita käytäntöjä, työkaluja ja konsepteja franchise-viestinnän toteuttamiseen, joista muodostin käsitekehyksen. Käsitekehyksestä saatiin teemat master-sopimuksen haltijan teemahaastatteluun. Teemahaastattelun tavoitteena oli saada selville, miten käsitekehyksen teemat toteutuvat Senior Shop Suomen sekä koko Senior Shop -ketjun toiminnassa. Tämän jälkeen kehitysehdotuksia lähdettiin muodostamaan master-sopimuksen haltijan kanssa yhteistyössä käyttäen apuna käsitekehyksen parhaita käytäntöjä sekä työkaluja.
Teemahaastattelun tuloksia verrattaessa käsitekehykseen havaittiin selviä puutteita ketjun franchise-viestinnässä. Tästä syystä kehitysehdotuksia muodostettaessa päädyttiin ratkaisuun, jossa kaksi ensimmäistä kehitysehdotusta keskittyvät suurimpiin puutteisiin, joissa suhteellisen pienellä panostuksella tullaan saamaan tuloksia. Kolmas kehitysehdotus on taas suurempi jatkokehitysprojekti. Kehitysehdotukset keskittyvät luottamuksen rakentamiseen ketjujohtajan ja franchise-ottajien välille, franchise-ottajien vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseen sekä franchise-viestinnän suunnitteluun kokonaisuutena. Kehitysehdotukset käytiin vielä kerran läpi työntilaajan kanssa palautteen saamiseksi mahdollisten muutosten tekoa varten. Tämän jälkeen kehitysehdotukset olivat valmiit lähetettäväksi ketjujohtajalle.
Työ aloitettiin kartoittamalla konseptin ja sen toteutuksen nykytilaa. Nykytila-analyysi toteutettiin Suomen Senior Shop Franchise -ottajille lähetetyn kyselyn sekä Suomen master-sopimuksen haltijan haastattelun pohjalta. Nykytila-analyysissä keskityttiin franchise-toiminnan kannalta tärkeisiin osa-alueisiin sekä tunnistamaan konseptin heikkoudet ja vahvuudet. Nykytila-analyysin pohjalta yhteistyössä työntilaajan kanssa työn lopulliseksi kehityskohteeksi valittiin ketjun franchise-viestinnän kehittäminen.
Kokosin alan kirjallisuudesta parhaita käytäntöjä, työkaluja ja konsepteja franchise-viestinnän toteuttamiseen, joista muodostin käsitekehyksen. Käsitekehyksestä saatiin teemat master-sopimuksen haltijan teemahaastatteluun. Teemahaastattelun tavoitteena oli saada selville, miten käsitekehyksen teemat toteutuvat Senior Shop Suomen sekä koko Senior Shop -ketjun toiminnassa. Tämän jälkeen kehitysehdotuksia lähdettiin muodostamaan master-sopimuksen haltijan kanssa yhteistyössä käyttäen apuna käsitekehyksen parhaita käytäntöjä sekä työkaluja.
Teemahaastattelun tuloksia verrattaessa käsitekehykseen havaittiin selviä puutteita ketjun franchise-viestinnässä. Tästä syystä kehitysehdotuksia muodostettaessa päädyttiin ratkaisuun, jossa kaksi ensimmäistä kehitysehdotusta keskittyvät suurimpiin puutteisiin, joissa suhteellisen pienellä panostuksella tullaan saamaan tuloksia. Kolmas kehitysehdotus on taas suurempi jatkokehitysprojekti. Kehitysehdotukset keskittyvät luottamuksen rakentamiseen ketjujohtajan ja franchise-ottajien välille, franchise-ottajien vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseen sekä franchise-viestinnän suunnitteluun kokonaisuutena. Kehitysehdotukset käytiin vielä kerran läpi työntilaajan kanssa palautteen saamiseksi mahdollisten muutosten tekoa varten. Tämän jälkeen kehitysehdotukset olivat valmiit lähetettäväksi ketjujohtajalle.