Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteistyön voima : Vanhempien kokemuksia kasvatuskumppanuuden toteutumisesta Montessori-leikkikouluissa

Ojala, Tiina; Vainio, Mira (2009)

 
Avaa tiedosto
yhteisty.pdf (284.7Kt)
Lataukset: 


Ojala, Tiina
Vainio, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135414
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyömme Töölön ja Herttoniemenrannan Montessori-leikkikouluihin.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuoda leikkikoulujen työntekijöille esille vanhempien ajatuksia
kasvatuskumppanuudesta. Pyrimme myös löytämään niitä asioita, jotka eivät vielä toteudu
kasvatuskumppanuuden käytännössä.
Opinnäytetyömme oli luonteeltaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Keräsimme aineistoa
vanhemmilta kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Kyselylomakkeen laatimisessa käytimme apuna kasvatuskumppanuuden periaatteita, jotka olivat
kuuleminen, kunnioitus, dialogisuus ja luottamus. Vanhemmat vastasivat tutkimukseen anonyymeina.
Tutkimuksessa oli mukana 29 perhettä, 13 Töölöstä ja 16 Herttoniemenrannasta. Aineiston
analysointiin käytimme SPSS-ohjelmaa sekä tyypittelyä.
Tuloksista selvisi, että vanhemmat kokivat päivittäiset keskustelut henkilökunnan kanssa lapsen tuontija
hakutilanteissa erityisen merkityksellisiksi. Vanhempien mielestä keskustelu lapsen päivän kulusta
henkilökunnan kanssa olikin pääosin riittävää. Osalle vanhemmista riitti, että vain lasta koskevat
erityiset kuulumiset vaihdetaan. Vanhemmat myös pitivät kodin ja leikkikoulun välistä suhdetta
luottamuksellisena sekä tasa-arvoisena. Kuitenkaan henkilökemiat eivat vanhempien mielestä kaikin
puolin aina toimineet. Leikkikoulun toiminnan suunnitteluun vanhemmat eivät juurikaan kokeneet
voivansa osallistua, tai he eivät välttämättä edes halunneet. Yhteiset kasvatustavoitteet oman lapsen
kohdalla, oli osalle vanhemmista epäselvät.
Kasvatuskumppanuuden periaatteet toteutuivat leikkikouluissa melko hyvin, eikä tulokset juurikaan
vaihdelleet leikkikoulujen kesken. Vanhemmat toivat esille kuitenkin muutamia kehitysehdotuksia
leikkikoulun toimintaan liittyen. He toivoivat, että lapsille annettaisiin useammin mahdollisuus leikkiä
ryhmässä, eikä vain yksin tai kahdestaan. Myös leikkikoulun järjestämää yhteistä iltaa vanhemmille
lapsen kasvatukseen liittyen toivottiin. Mahdollisena jatkotutkimuksena voisi 1-2 vuoden kuluttua tehdä
samoihin leikkikouluihin tutkimuksen samasta aiheesta, joko haastatteluin tai kyselylomaketta
käyttämällä ja tarkastella, onko opinnäytetyömme tuonut muutoksia leikkikoulujen toimintaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste