Pienyritysten verkostoituminen Nellimissä
Heinonen, Hannele (2012)
Heinonen, Hannele
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411441
Tiivistelmä
Globalisaation myötä kyvystä verkostoitua ja luoda verkostoja sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla on tullut perusedellytys matkailuyritysten menestymiselle. Suomen matkailustrategiaan ja Lapin matkailustrategiaan on kirjattu tavoitteet matkailuverkostojen, pk-yritysten ja alihankintaverkostojen yhteistoiminnan ja verkostoitumisen kehittämisestä.
Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa Nellimin matkailuyrittäjien verkostoja ja kehittää edelleen Nellimin matkailuyrittäjien yhteistyötä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan Nellimiä matkailualueena sekä yrittäjän, yrittäjyyden, maaseutumatkailun, verkostojen ja verkostoitumisen ilmiöitä. Empiirisen tutkimusaineiston on kerätty haastattelemalla nellimiläisiä matkailuyrittäjiä. Haastattelun tukena on ollut teemahaastattelurunko. Tutkimusaineiston analyysi on deduktiivinen ja haastatteluaineistoa on lähestytty sekä faktanäkökulmasta että ns. elämismaailman kautta.
Tutkimus osoitti, että Nellimin matkailuyrittäjät ovat verkostoituneet sekä keskenään että laajasti myös muiden saman alan ja eri alan toimijoiden kanssa. Verkostoitumisen ansioista nellimiläiset matkailuyrittäjät ovat pystyneet tarjoamaan asiakkailleen monipuolisia majoitus-, ravitsemis-, ohjelma- ja kuljetuspalveluja. Verkostoitumisella on ollut myös myönteinen vaikutus matkailuyritysten liikevaihtoon.
Tutkimuksen tehtävänä on kartoittaa Nellimin matkailuyrittäjien verkostoja ja kehittää edelleen Nellimin matkailuyrittäjien yhteistyötä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan Nellimiä matkailualueena sekä yrittäjän, yrittäjyyden, maaseutumatkailun, verkostojen ja verkostoitumisen ilmiöitä. Empiirisen tutkimusaineiston on kerätty haastattelemalla nellimiläisiä matkailuyrittäjiä. Haastattelun tukena on ollut teemahaastattelurunko. Tutkimusaineiston analyysi on deduktiivinen ja haastatteluaineistoa on lähestytty sekä faktanäkökulmasta että ns. elämismaailman kautta.
Tutkimus osoitti, että Nellimin matkailuyrittäjät ovat verkostoituneet sekä keskenään että laajasti myös muiden saman alan ja eri alan toimijoiden kanssa. Verkostoitumisen ansioista nellimiläiset matkailuyrittäjät ovat pystyneet tarjoamaan asiakkailleen monipuolisia majoitus-, ravitsemis-, ohjelma- ja kuljetuspalveluja. Verkostoitumisella on ollut myös myönteinen vaikutus matkailuyritysten liikevaihtoon.