Hoitotyön vertaisarviointiprosessin testaaminen osana lasten spirometriatutkimuksen laadun kehittämistä
Kinnunen, Karoliina (2021)
Kinnunen, Karoliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123202
Tiivistelmä
Vertaisarvioinnin avulla voidaan kehittää osallistujien ammattitaitoa ja parantaa hoitotyön laatua sekä potilasturvallisuutta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa vertaisarviointiprosessin käytettävyydestä, ja siitä miten sairaanhoitajat kokevat vertaisarviointiprosessin. Työn tarkoituksena on testata vertaisarviointiprosessin soveltuvuutta lasten spirometriatutkimuksen laadun parantamiseksi.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena lasten erikoissairaanhoidon poliklinikalla. Työssä hyödynnettiin Davis ym. 2009 kehittämää vertaisarviointiprosessia, joka etenee tiimin valinnasta kriteereiden laadintaan ja vertaisarviointitapahtumiin. Vertaisarviointitapahtumien jälkeen käytiin palautekeskustelu ja tehtiin lomakehaastattelu. Työn tutkimusaineisto koostui seitsemän sairaanhoitajan vastauksista, jotka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Sisällönanalyysin mukaan toimiva vertaisarviointiprosessi koostuu suunnitteluprosessista, itse vertaisarviointitapahtumasta sekä rakentavasta palautekeskustelusta. Vertaisarvioinnin avulla löydettiin tekijät, joilla voidaan parantaa lasten spirometriatutkimusten laatua. Nämä ovat lapsipotilaan huomioiminen haasteineen, tutkimuskriteeristö sekä rauhallinen tutkimustilanne. Työssä saatujen tulosten mukaan vertaisarvioinnin avulla voidaan kehittää työntekijän työtä ja työtapoja, mahdollistaa rakentava keskustelu aiheesta sekä parantaa hoitotyön laatua. Työssä testattu vertaisarviointiprosessi oli toimiva - sitä voisi edelleen parantaa työssä ehdotettavilla kehittämiskohteilla. Lopuksi voidaan todeta, että prosessia voidaan soveltaa muissakin hoitotyön yksiköissä ja eri hoitotyön toiminnoissa.
Työ toteutettiin toimintatutkimuksena lasten erikoissairaanhoidon poliklinikalla. Työssä hyödynnettiin Davis ym. 2009 kehittämää vertaisarviointiprosessia, joka etenee tiimin valinnasta kriteereiden laadintaan ja vertaisarviointitapahtumiin. Vertaisarviointitapahtumien jälkeen käytiin palautekeskustelu ja tehtiin lomakehaastattelu. Työn tutkimusaineisto koostui seitsemän sairaanhoitajan vastauksista, jotka analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Sisällönanalyysin mukaan toimiva vertaisarviointiprosessi koostuu suunnitteluprosessista, itse vertaisarviointitapahtumasta sekä rakentavasta palautekeskustelusta. Vertaisarvioinnin avulla löydettiin tekijät, joilla voidaan parantaa lasten spirometriatutkimusten laatua. Nämä ovat lapsipotilaan huomioiminen haasteineen, tutkimuskriteeristö sekä rauhallinen tutkimustilanne. Työssä saatujen tulosten mukaan vertaisarvioinnin avulla voidaan kehittää työntekijän työtä ja työtapoja, mahdollistaa rakentava keskustelu aiheesta sekä parantaa hoitotyön laatua. Työssä testattu vertaisarviointiprosessi oli toimiva - sitä voisi edelleen parantaa työssä ehdotettavilla kehittämiskohteilla. Lopuksi voidaan todeta, että prosessia voidaan soveltaa muissakin hoitotyön yksiköissä ja eri hoitotyön toiminnoissa.