Lähi-idän tuotteiden aistinvarainen arviointi
Rainio, Heli (2021)
Rainio, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123205
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin yhteistyössä Baba Foods Oy:n kanssa. Baba Foods Oy on suomalainen perheyritys, joka valmistaa Lähi-Idän kasvisruokaa vähittäiskauppoihin. Päivittäin se tuottaa noin tuhat tuotetta. Tuotteet kuljetetaan kauppoihin kylmäkuljetuksina, ja ne pakataan rekkoihin lähettämön kautta. Yritys on perustettu vuonna 2014, ja siellä on tällä hetkellä viisitoista työntekijää.
Insinöörityössä toteutettiin kuluttajatutkimus, joka tehtiin Vantaan Tikkurilan kauppakeskus Tikkurissa ja Baba Foods Oy:ssä. Tutkimus suoritettiin kahdessa paikassa, jotta saataisiin mahdollisimman edustava otos Hummusta ja Baba ganoushia mahdollisesti ostavista kuluttajista. Hummus ja Baba ganoush ovat suomalaisessa ruokakulttuurissa verraten harvinaisia tuotteita, joten tämän tyyppinen tutkimus tuo arvokasta tietoa kuluttajien suhtautumisesta niihin.
Kuluttajatestejä voidaan järjestää vertailutestinä tai hyväksyttävyystestinä. Vertailutestissä kuluttajalle annetaan arvioitavakseen kaksi näytettä, joista hänen tulee valita se, josta pitää enemmän. Hyväksyttävyystestissä arvioija arvioi vain yhden tuotteen, ja hän määrittelee arviointiasteikon avulla, kuinka paljon pitää tuotteesta. Tämä tutkimus tehtiin hyväksyttävyystestinä. Käytetty arviointiasteikko oli viisiportainen mieltymystä kuvaava asteikko, jonka toisessa ääripäässä oli erittäin epämiellyttävä ja toisessa erittäin miellyttävä. Keskellä oli vaihtoehto ”En osaa sanoa”.
Käytetyssä kuluttajatutkimuslomakkeessa arvioijia pyydettiin listaamaan 5-portaisella asteikolla, kuinka miellyttäviksi hän kokee Hummuksen ja Baba ganoushin aistinvaraiset ominaisuudet ulkonäön, maun, hajun ja rakenteen. Tulosten perusteella Hummus ja Baba ganoush arvioitiin miellyttäviksi tuotteiksi naisten ja miesten keskuudessa kauppakeskuksessa, ja miesten keskuudessa myös työpaikalla. Hummuksen kaikista ominaisuuksista pitäviä arvioijia oli enemmän kuin Baba ganoushin kaikista ominaisuuksista. Baba Foods oli tyytyväinen siihen, että molemmat tuotteet koettiin miellyttäviksi. Heidän myyntinsä vahvistaa sen, että Hummus oli pidetympi tuote kuin Baba ganoush.
Insinöörityössä toteutettiin kuluttajatutkimus, joka tehtiin Vantaan Tikkurilan kauppakeskus Tikkurissa ja Baba Foods Oy:ssä. Tutkimus suoritettiin kahdessa paikassa, jotta saataisiin mahdollisimman edustava otos Hummusta ja Baba ganoushia mahdollisesti ostavista kuluttajista. Hummus ja Baba ganoush ovat suomalaisessa ruokakulttuurissa verraten harvinaisia tuotteita, joten tämän tyyppinen tutkimus tuo arvokasta tietoa kuluttajien suhtautumisesta niihin.
Kuluttajatestejä voidaan järjestää vertailutestinä tai hyväksyttävyystestinä. Vertailutestissä kuluttajalle annetaan arvioitavakseen kaksi näytettä, joista hänen tulee valita se, josta pitää enemmän. Hyväksyttävyystestissä arvioija arvioi vain yhden tuotteen, ja hän määrittelee arviointiasteikon avulla, kuinka paljon pitää tuotteesta. Tämä tutkimus tehtiin hyväksyttävyystestinä. Käytetty arviointiasteikko oli viisiportainen mieltymystä kuvaava asteikko, jonka toisessa ääripäässä oli erittäin epämiellyttävä ja toisessa erittäin miellyttävä. Keskellä oli vaihtoehto ”En osaa sanoa”.
Käytetyssä kuluttajatutkimuslomakkeessa arvioijia pyydettiin listaamaan 5-portaisella asteikolla, kuinka miellyttäviksi hän kokee Hummuksen ja Baba ganoushin aistinvaraiset ominaisuudet ulkonäön, maun, hajun ja rakenteen. Tulosten perusteella Hummus ja Baba ganoush arvioitiin miellyttäviksi tuotteiksi naisten ja miesten keskuudessa kauppakeskuksessa, ja miesten keskuudessa myös työpaikalla. Hummuksen kaikista ominaisuuksista pitäviä arvioijia oli enemmän kuin Baba ganoushin kaikista ominaisuuksista. Baba Foods oli tyytyväinen siihen, että molemmat tuotteet koettiin miellyttäviksi. Heidän myyntinsä vahvistaa sen, että Hummus oli pidetympi tuote kuin Baba ganoush.