Syncopation-harjoituksia perusteluineen
Estola, Olli (2012)
Estola, Olli
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081513154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081513154
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ydin ovat vuonna 1958 julkaistuun Progressive Steps to Syncopation for the Modern Drummer -kirjaan perustuvat harjoitukset, joita olen kerännyt sekä tehnyt vuosien varrella. Valitsemani harjoitukset pyrkivät toistamaan Tony Williamsille, Elvin Jonesille sekä Airto Moreiralle ominaista tekstuuria. Harjoitustavassa luettava kahdeksasosapohjainen nuotti-informaatio tulkitaan erilaisten järjestelmien mukaan esimerkiksi korvaten iskut tai tauot joillain muilla kuvioilla tai orkestroiden iskut eri rummuilla. Harjoituksiin liittyy usein jonkinlainen ostinato, joka saattaa joskus muokkautua harjoitusta soitettaessa. Esimerkeistäni yhtä lukuun ottamatta kaikki kuuluvat jazzsoiton piiriin. Menetelmässä ei ole mitään uutta; kyseiset harjoitukset ovat kuitenkin omakohtaisia ja olen halunnut tuoda ne paperille jo pitkään.
Esittelen rumpujen soittamiseen sekä synkopointiin liittyvää käsitteistöä sekä valitsemani kohdehenkilöt. Tämän jälkeen puran harjoitukset sekä sanallisesti että nuottiesimerkein sekä tutkin soivan lopputuloksen ja esikuvasoittajien keskinäistä vastaavuutta esimerkkitranskriptioiden myötä. Pohdin myös keinoja harjoituksen syventämiseen joko kyseessä olevan musiikkityylin, teknisen ongelman tai esikuvasoittajan pohjalta. Käytän tässä työssä edellä mainituista näkökulmista yhteisnimitystä "mindset".
Lopussa kuvailen synkopoinnin käsitettä, oppimista sekä siihen liittyviä ilmiöitä ja asenteita kirjallisuuskatsauksen muodossa sekä esittelen kehitysehdotuksia harjoitusten pohjalta. Reedin lisäksi käytän lähteinä muita soitto-oppaita, elektronisia lähteitä, omia muistiinpanojani sekä cd-levyjä. Kirjallisuudesta mainittakoon muun muassa Paul Berlinerin Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation (1994).
Harjoitusten soiville lopputuloksille löytyi lyhyen transkriptoinnin perusteella yhtymäkohtia levytettyyn materiaaliin jokaisen artistin kohdalla. Jatkotoimenpiteinä ehdotan aiheesta kiinnostuneille niin syvempää tutustumista esimerkkiartisteihin kuin tilastollista tai vertailevaa tutkimusta Syncopation-kirjan rytmi-informaatiosta.
Esittelen rumpujen soittamiseen sekä synkopointiin liittyvää käsitteistöä sekä valitsemani kohdehenkilöt. Tämän jälkeen puran harjoitukset sekä sanallisesti että nuottiesimerkein sekä tutkin soivan lopputuloksen ja esikuvasoittajien keskinäistä vastaavuutta esimerkkitranskriptioiden myötä. Pohdin myös keinoja harjoituksen syventämiseen joko kyseessä olevan musiikkityylin, teknisen ongelman tai esikuvasoittajan pohjalta. Käytän tässä työssä edellä mainituista näkökulmista yhteisnimitystä "mindset".
Lopussa kuvailen synkopoinnin käsitettä, oppimista sekä siihen liittyviä ilmiöitä ja asenteita kirjallisuuskatsauksen muodossa sekä esittelen kehitysehdotuksia harjoitusten pohjalta. Reedin lisäksi käytän lähteinä muita soitto-oppaita, elektronisia lähteitä, omia muistiinpanojani sekä cd-levyjä. Kirjallisuudesta mainittakoon muun muassa Paul Berlinerin Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation (1994).
Harjoitusten soiville lopputuloksille löytyi lyhyen transkriptoinnin perusteella yhtymäkohtia levytettyyn materiaaliin jokaisen artistin kohdalla. Jatkotoimenpiteinä ehdotan aiheesta kiinnostuneille niin syvempää tutustumista esimerkkiartisteihin kuin tilastollista tai vertailevaa tutkimusta Syncopation-kirjan rytmi-informaatiosta.