Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Boken kommer till Haparanda : från landsbygd till stads centrum

Bomström, Pauliina (2012)

 
Avaa tiedosto
Bomstrom_Pauliina.pdf (599.9Kt)
Lataukset: 


Bomström, Pauliina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082213216
Tiivistelmä
Examensarbetet är en kartläggning för att starta Boken kommer -verksamhet inom Haparanda stads centrum. Beställare av arbetet är Haparanda stadsbibliotek. Undersökningsproblemet är; hur mycket kunder finns det i hemtjänsts kundkrets till Boken kommer -verksamhet inom Haparanda stads centrum, kan Haparanda stads hemtjänst börja samarbeta med biblioteket på BK -verksamhet, hur verksamhet kan ordnas inom stads centrum och vilka andra organisationer kan vara möjliga samarbetspartners med Haparanda stadsbibliotek på BK -verksamhet. Språket på det här examensarbetet är svenska eftersom personalen på Haparanda stadsbibliotek är svenskspråkiga.

Undersökningsmetoder var kvalitativa metoder. Med temaintervjuer utredde jag möjliga samarbetspartners till biblioteket och förverkligande av planer till Boken kommer -verksamhet inom stads centrum. Kvalitativ blankettintervju var utdelad till Haparanda stads hemtjänsts kunder som lever i stads centrum.

Med kvalitativ blankettintervju utreddes hur många möjliga Boken kommer -låntagare det finns inom hemtjänsts kundkrets. Blankettintervjuer var utdelade till hemtjänsts kunder via hemtjänsts personal på hembesök. Det kom 3 svar till blankettintervju. Eftersom så blev alla tre svarande ännu intervjuat personligt med BK -verksamhetens inledningsintervju som var skapat. Alla intervjuade var äldre kvinnor mellan åldrar 75-88 år. Alla intervjuade hade rörelsehinder och kunde inte därför besöka stadsbibliotek själv. Rörelsehinder är ett vanligt skäl för BK -låntagare att använda BK -verksamhet i Sverige.

Eftersom det kom så få Boken kommer -låntagare ska bokbuss ta hand om tre nya kunder. Bokbuss ska ta hand om
BK -verksamhetens tre obligatoriska faser vilka är; låntagarkontakt, bokurval och bokleverans. Också bokleverans via hemtjänst är möjligt. Eftersom det för närvarande finns få BK -låntagare ska samarbete med hemtjänst stanna till meddelande.

I fortsättningen är det möjligt att försätta min undersökning med likadan blankettintervju till andra organisationer som har framkommit på intervjuer som möjliga samarbetspartner till Haparanda stadsbibliotek vid Boken kommer -verksamhet.
 
The Bachelor’s thesis was a surveying for starting a library’s shut-in-service in Haparanda city centre. Orderer of the Bachelor’s thesis is Haparanda City Library. Research problems were; how much customers there is for the new library service in clientele of Haparanda city home help service, can home help service collaborate with Haparanda City Library with library’s shut-in-service, how
shut-in-service can be organized in the city centre and what other organizations can be possible partner in cooperation with Haparanda City Library with library’s shut-in-service. Language of this Bachelor’s thesis is Swedish because the personnel of Haparanda City Library are Swedish.

Research methods were qualitative methods. Possible partners in cooperation with Haparanda city library and realization of library’s shut-in-service in the city centre were untangled with theme interviews. Qualitative form interviews were divided to the Haparanda home help service’s clients. Qualitative form interviews untangled how much customers there is for the new library service in the clientele of Haparanda home help service.

It came 3 answers to the qualitative form interview. Because of the low number of answers were all three answerers interviewed personally. Form for the library’s
shut-in-service’s opening interview was constructed for Haparanda city library and shut-in-service’s opening interview was made for the three answerers.

All interviewees were elderly women in the age group of 75-88 years. All the interviewees had difficulties in movement which was reason why interviewees couldn’t use Haparanda City Library.

Mobile library is going to start realizing the
shut-in-service for these three new customers of Haparanda City Library. Mobile library is going to take care of the three phases of library’s shut-in-service; book delivery, borrower contact and book selection. Also book delivery through Haparanda home help service would be possible but it’s not going to be used for the time being because of the low rate of shut-in-service clients. Cooperation between Haparanda City Library and home help service is going to be on the stage of informing untill there comes more customers for library’s shut-in-service.

In future it’s possible to continue my research with similar form interview to the other organizations which have come up in the interviews of this research as possible partners in cooperation with Haparanda City Library.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste