StrandBeast-robotti, kokoonpano ja kehittäminen
El-Khouri, Fadi (2012)
El-Khouri, Fadi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082313227
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö on tehty Metropolia Ammattikorkeakoululle, jonka yhteiskumppani on Tokyo National College of Technology (TNCT). Työssä toteutettiin ja jatkokehitettiin vaihto-opiskelija Hirotaka Aben (TNCT) suunnittelema StrandBeast-robotti (SB), joka on alun perin hollantilaisen insinöörin Theo Jansenin keksimä.
Tarvittavaa aineistoa kerättiin kirjastosta, internetistä ja Hirotaka Aben loppuraportista. Aineiston ja tehtävän vaatimusten perusteella valittiin työssä käytettävät materiaalit ja elektroniset komponentit. Hirotaka Aben SB:ssä on kuitenkin paljon kehitettäviä kohteita sujuvan liikkeen mahdollistamiseksi. Ongelmien ratkaisujen jälkeen kehitettiin SB, joka kykenee liikkumaan kitkallisella tasolla.
Toteutetulla SB:llä on useampia jatkokehitysmahdollisuuksia, jotka ovat seuraavat: robotin keskikohtaan sijoitetaan katto suojaamaan sähköisiä komponentteja sateelta. SB:n akseleihin tehdään tukevampi liitos, kuin liimaamalla. Aben suunnittelema kytkin ostetaan 3. prototyyppiin. SB:n joustavuutta parannetaan, jotta sillä olisi helpompaa mukautua maastossa. Sille valmistetaan kenkiä. Tulevaisuudessa tulee kyseeseen SB:n automatisointi.
Tarvittavaa aineistoa kerättiin kirjastosta, internetistä ja Hirotaka Aben loppuraportista. Aineiston ja tehtävän vaatimusten perusteella valittiin työssä käytettävät materiaalit ja elektroniset komponentit. Hirotaka Aben SB:ssä on kuitenkin paljon kehitettäviä kohteita sujuvan liikkeen mahdollistamiseksi. Ongelmien ratkaisujen jälkeen kehitettiin SB, joka kykenee liikkumaan kitkallisella tasolla.
Toteutetulla SB:llä on useampia jatkokehitysmahdollisuuksia, jotka ovat seuraavat: robotin keskikohtaan sijoitetaan katto suojaamaan sähköisiä komponentteja sateelta. SB:n akseleihin tehdään tukevampi liitos, kuin liimaamalla. Aben suunnittelema kytkin ostetaan 3. prototyyppiin. SB:n joustavuutta parannetaan, jotta sillä olisi helpompaa mukautua maastossa. Sille valmistetaan kenkiä. Tulevaisuudessa tulee kyseeseen SB:n automatisointi.