Has Valkea Marina succeeded in its marketing communications? : Case study examining has a Finnish real estate company reached its clients through its marketing communications and should the company change its marketing communications for the future.
Räsänen, Roosa (2012)
Räsänen, Roosa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082813287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012082813287
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Espanjassa toimivan suomalaisen kiinteistönvälitysyrityksen, Valkea Marinan, markkinointiviestintää ja selvittää, onko yritys saavuttanut kohderyhmänsä erilaisten markkinointiviestintään käyttämiensä keinojen avulla. Tutkimus suunniteltiin tutkimaan Valkea Marinan markkinointiviestinnän välineitä; selvittämään, ovatko yrityksen markkinointiviestinnän strategiat olleet tuottavia; ja analysoida tapoja, joilla Valkea Marina voi mahdollisesti kehittää markkinointiviestintäänsä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan empiirinen ja perustuu markkinointiviestinnän teorioihin sekä Valkea Marinan ostaneille asiakkaille teetettyyn kyselyyn ja Valkea Marinan omistajan kanssa käytyyn haastatteluun. Työn näkökulmaksi on valittu yrityksen oma näkökulma.
Tutkimus paljasti, että Valkea Marina on onnistunut tavoittamaan kohderyhmänsä käyttämänsä markkinointiviestinnän avulla, mikä on johtanut tuloksellisuuteen. Vaikka yritys on onnistunut markkinointiviestinnässään, tutkimus osoitti, ettei yrityksellä ole ollut selvää markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joka on mahdollisesti estänyt paremman tuloksen syntymistä. Tutkimus ehdottaa Valkea Marinalle selvän markkinointiviestintäsuunnitelman luomista, jotta yritys voi parantaa tulostaan vielä entisestään.
Avainsanat: kiinteistönvälitys, markkinointiviestintä, mainonta, henkilökohtainen myyntityö, PR, myynninedistäminen, suoramarkkinointi, markkinointiviestintäsuunnitelma
Opinnäytetyö on luonteeltaan empiirinen ja perustuu markkinointiviestinnän teorioihin sekä Valkea Marinan ostaneille asiakkaille teetettyyn kyselyyn ja Valkea Marinan omistajan kanssa käytyyn haastatteluun. Työn näkökulmaksi on valittu yrityksen oma näkökulma.
Tutkimus paljasti, että Valkea Marina on onnistunut tavoittamaan kohderyhmänsä käyttämänsä markkinointiviestinnän avulla, mikä on johtanut tuloksellisuuteen. Vaikka yritys on onnistunut markkinointiviestinnässään, tutkimus osoitti, ettei yrityksellä ole ollut selvää markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joka on mahdollisesti estänyt paremman tuloksen syntymistä. Tutkimus ehdottaa Valkea Marinalle selvän markkinointiviestintäsuunnitelman luomista, jotta yritys voi parantaa tulostaan vielä entisestään.
Avainsanat: kiinteistönvälitys, markkinointiviestintä, mainonta, henkilökohtainen myyntityö, PR, myynninedistäminen, suoramarkkinointi, markkinointiviestintäsuunnitelma