Analysis of Attitudes towards Mobile Direct Marketing Directed to Consumers Involved in Loyalty Programs.
Niemelä, Pauliina (2012)
Niemelä, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091413662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091413662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut yleisellä tasolla analysoida kuluttajien asenteita kanta-asiakkaille suunnattua mobiilisuoramainontaa kohtaan. Tämän lisäksi tarkasteltiin kuinka syvää kiinnostus on. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin online-kyselylomakkeella, johon vastasi 94 yksityishenkilöä eri ikä-ryhmistä ja ammattiasemista. Tutkimus pyrki antamaan yleistetyn näkemyksen kuluttajien reaktiosta mainitun tyyppiseen mainontaan ja edelleen muodostamaan konkreettisia ehdotuksia, miten mikä tahansa yritys, joka suunnittelee laajentavansa kanta-asiakas markkinointiansa myös mobiilin puolelle, pystyy hyödyntämään tutkimustuloksia.
Kriittinen katsaus aiheen ajankohtaiseen ja tieteelliseen materiaaliin loi syvemmän tietämyksen kanta-asiakasohjelmiin liittyneiden kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja suhtautumisesta mobiilisuoramainontaan. Päättötyön ensimmäisessä osiossa tarkastellaan aiheeseen liittyviä markkinoinnin ja kuluttaja käyttäytymisen konsepteja, jolla luotiin pohjaa valitulle näkökulmalle jota tutkimusraportoinnissa käytettiin. Mobiilisuoramainonnan eri strategioita avaamalla laajennettiin ymmärrystä mahdollisuuksista, jota yritykset voisivat käyttää hyödykseen kyselytutkimuksen tuloksiin pohjaten. Tämä informaatio loi pohjan varsinaiselle kyselytutkimuksen rakentamiselle ja tulosten analyysille.
Tutkimuksen tulokset asettivat osan teorioista kyseenalaisiksi, ja täten lisä tutkimus on suotavaa viraali-markkinoinnin ja maksetun tilauspalvelun toteutumisesta kanta-asiakas markkinoinnissa.
Tutkimusta rajoitti toimeksiantajan puute, mikä vaikutti tutkimustulosten todellisuuden vastaavuuteen.
Kriittinen katsaus aiheen ajankohtaiseen ja tieteelliseen materiaaliin loi syvemmän tietämyksen kanta-asiakasohjelmiin liittyneiden kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja suhtautumisesta mobiilisuoramainontaan. Päättötyön ensimmäisessä osiossa tarkastellaan aiheeseen liittyviä markkinoinnin ja kuluttaja käyttäytymisen konsepteja, jolla luotiin pohjaa valitulle näkökulmalle jota tutkimusraportoinnissa käytettiin. Mobiilisuoramainonnan eri strategioita avaamalla laajennettiin ymmärrystä mahdollisuuksista, jota yritykset voisivat käyttää hyödykseen kyselytutkimuksen tuloksiin pohjaten. Tämä informaatio loi pohjan varsinaiselle kyselytutkimuksen rakentamiselle ja tulosten analyysille.
Tutkimuksen tulokset asettivat osan teorioista kyseenalaisiksi, ja täten lisä tutkimus on suotavaa viraali-markkinoinnin ja maksetun tilauspalvelun toteutumisesta kanta-asiakas markkinoinnissa.
Tutkimusta rajoitti toimeksiantajan puute, mikä vaikutti tutkimustulosten todellisuuden vastaavuuteen.