Auton eturungon suunnittelu ja valmistus : Metropolia ConceptCar
Priha, Teemu (2012)
Priha, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092213812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092213812
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena on suunnitella Metropolia Ammattikorkeakoulun kaupunkiautoprojektiin eturunko. Runko oli tarkoitus suunnitella itse ja valmistaa painemuovaamalla Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa suurlujuuksisesta ohutlevyteräksestä.
Suunnittelu tapahtui käytännössä kokonaan virtuaaliympäristössä Catia V5R20 -ohjelmalla. Lisäksi rungolle tehtiin lujuuslaskentaa Abaqus-ohjelmaa apuna käyttäen. Lujuuslaskennalla haluttiin varmistaa eturungon kestävyys ja toisaalta myös välttää liian järeän rakenteen tekemistä painonsäästö huomioon ottaen.
Osien kokoonpano suunniteltiin tehtäväksi oman oppilaitoksemme tiloissa käyttämällä liitäntämenetelmänä vastushitsauksen ja koriliiman yhdistelmää. Suunnitelmat muuttuivat työn tekemisen aikana kuitenkin melko radikaalisti, kun ohutlevyrakenteesta jouduttiin luopumaan ja se päätettiin korvata putkirungolla. Tämä tarkoitti myös sitä, että Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu ei ollut osallisena työn toteuttamisessa. Alun perin tavoitteena oli myös tehdä itse rungon kokoonpano, mutta suunnitelmien muutoksista johtuneiden aikatauluongelmien takia se jätettiin pois työstä.
Lopputuloksena oli lähes tuotantovalmis malli ohutlevystä valmistettavasta eturungosta sekä myöhemmin projektin aikana valmistettava malli putkirakenteisesta rungosta.
Vaikka ohutlevystä tehty rakenne jäi toteuttamatta, on tämän työn tarkoituksena toimia ohjeena niin ohutlevystä kuin putkirungostakin tehdyn rungon suunnitteluun ja valmistukseen.
Suunnittelu tapahtui käytännössä kokonaan virtuaaliympäristössä Catia V5R20 -ohjelmalla. Lisäksi rungolle tehtiin lujuuslaskentaa Abaqus-ohjelmaa apuna käyttäen. Lujuuslaskennalla haluttiin varmistaa eturungon kestävyys ja toisaalta myös välttää liian järeän rakenteen tekemistä painonsäästö huomioon ottaen.
Osien kokoonpano suunniteltiin tehtäväksi oman oppilaitoksemme tiloissa käyttämällä liitäntämenetelmänä vastushitsauksen ja koriliiman yhdistelmää. Suunnitelmat muuttuivat työn tekemisen aikana kuitenkin melko radikaalisti, kun ohutlevyrakenteesta jouduttiin luopumaan ja se päätettiin korvata putkirungolla. Tämä tarkoitti myös sitä, että Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu ei ollut osallisena työn toteuttamisessa. Alun perin tavoitteena oli myös tehdä itse rungon kokoonpano, mutta suunnitelmien muutoksista johtuneiden aikatauluongelmien takia se jätettiin pois työstä.
Lopputuloksena oli lähes tuotantovalmis malli ohutlevystä valmistettavasta eturungosta sekä myöhemmin projektin aikana valmistettava malli putkirakenteisesta rungosta.
Vaikka ohutlevystä tehty rakenne jäi toteuttamatta, on tämän työn tarkoituksena toimia ohjeena niin ohutlevystä kuin putkirungostakin tehdyn rungon suunnitteluun ja valmistukseen.