Liikuntaneuvonnan kehittäminen yhdessä opiskeluhuollon kanssa : MAMK -korkeakoululiikunta
Vuoti, Tiina; Vähätiitto, Tuija (2012)
Vuoti, Tiina
Vähätiitto, Tuija
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413833
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Mikkelin ammattikorkeakoulun liikuntapalveluja siten, että vähän liikkuvat opiskelijat saataisiin motivoitua mukaan liikuntatoimintaan. Moniammatillisessa yhteistyössä opiskeluhuollon asiantuntijoiden kanssa tärkeiksi teemoiksi ja tavoitteiksi muodostuivat lisäksi terveystietämyksen ja –taitojen lisääminen sekä opiskelijoiden psykososiaalisten taitojen tukeminen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelimme opiskelukykyä, liikunta-aktiivisuutta ja ryhmän ohjaamista.
Työn käytännön osuus toteutettiin kuuden kerran ryhmätapaamisina liikuntasalissa. Ryhmäläiset koostuivat yhdestätoista MAMKin opiskelijasta, jotka olivat ilmoittautuneet mukaan joko opiskeluhuollon tai vapaan haun kautta. Ryhmätapaamisten runko oli yhtenäinen ja jakautui puolen tunnin mittaiseen keskusteluosuuteen aihepiireittäin ja tunnin mittaiseen liikunnalliseen osuuteen, joka päättyi aina rentouttavaan osioon. Opintojakson aikana luotiin mahdollisuus rakentaa sosiaalisia suhteita ja edistää opiskelijan itsetuntemusta. Opinnäytetyö rakentui toiminnalliseksi kokonaisuudeksi, jonka sisältöä kehitettiin opintojakson edetessä omien havaintojemme sekä ryhmäläisten kokemusten, toiveiden ja palautteen avulla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että inaktiivinen opiskelija on hankalasti aktivoitavissa tämän kaltaiseen toimintaan ilman omaa motivaatiota. Havaitsimme, että sekä inaktiivinen että aktiivinen ryhmäläinen pysyy ja viihtyy ryhmässä, kun ryhmän toiminta tasavertaistetaan ja ryhmäläisten toiveita otetaan huomioon, eli ryhmäläiset pääsevät itse vaikuttamaan opintojakson sisältöön.
Työn käytännön osuus toteutettiin kuuden kerran ryhmätapaamisina liikuntasalissa. Ryhmäläiset koostuivat yhdestätoista MAMKin opiskelijasta, jotka olivat ilmoittautuneet mukaan joko opiskeluhuollon tai vapaan haun kautta. Ryhmätapaamisten runko oli yhtenäinen ja jakautui puolen tunnin mittaiseen keskusteluosuuteen aihepiireittäin ja tunnin mittaiseen liikunnalliseen osuuteen, joka päättyi aina rentouttavaan osioon. Opintojakson aikana luotiin mahdollisuus rakentaa sosiaalisia suhteita ja edistää opiskelijan itsetuntemusta. Opinnäytetyö rakentui toiminnalliseksi kokonaisuudeksi, jonka sisältöä kehitettiin opintojakson edetessä omien havaintojemme sekä ryhmäläisten kokemusten, toiveiden ja palautteen avulla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että inaktiivinen opiskelija on hankalasti aktivoitavissa tämän kaltaiseen toimintaan ilman omaa motivaatiota. Havaitsimme, että sekä inaktiivinen että aktiivinen ryhmäläinen pysyy ja viihtyy ryhmässä, kun ryhmän toiminta tasavertaistetaan ja ryhmäläisten toiveita otetaan huomioon, eli ryhmäläiset pääsevät itse vaikuttamaan opintojakson sisältöön.