Tehdään yhdessä meidän luokan peli : Opas 3.-4. -luokkalaisten lasten ryhmävuorovaikutustaidon tukemiseen
Pirttijärvi, Annika; Pernu, Katri (2009)
Pirttijärvi, Annika
Pernu, Katri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195634
Tiivistelmä
Lasten sosiaalisilla suhteilla on merkittävä yhteys kouluviihtyvyyteen. Oppilashuollon tehtävänä on huolehtia oppilaiden sosiaalisesta hyvinvoinnista. Yhteistoiminta muiden lasten kanssa on ensisijaisen tärkeää. Ilman sitä on todennäköistä, että nuoruudessa ja aikuisuudessa psyykkisten häiriöiden riski kasvaa. Kasvun ja kehityksen tukemisessa tulee ottaa huomioon lasten yksilölliset tarpeet ja pyrkiä puuttumaan ongelmiin mahdollisimman varhain. Koulun tulee edistää sosiaalisten tilanteiden syntymistä ja vuorovaikutusta ohjaamalla lapsia työskentelemään ryhmän jäseninä. Myös toimintaterapeuttien työnkuvaa kouluissa tulisi laajentaa psykososiaalisten valmiuksien tukemiseen. Projektiluontoisen opinnäytetyömme tulostavoitteena oli laatia opas 3.-4.-luokkalaisten lasten ryhmävuorovaikutustaidon tukemiseen toiminnallisin keinoin Oulun kaupungin perusopetuksen oppilashuoltoyksikön työntekijöiden ja opettajien käyttöön. Projektin toiminnallisena tavoitteena oli, että oppilashuoltoyksikön työntekijät ja opettajat ottavat oppaan käyttöönsä ja käyttävät sitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Pitkän aikavälin tavoitteina oli luokkatilanteessa tapahtuvan vuorovaikutuksen tukeminen ja lasten ryhmävuorovaikutustaidon kehittyminen. Tavoitteena oli myös lisätä tietämystä toimintaterapiasta. Oppaassa on 36 sivua ja se on koottu kaksiosaiseksi. Oppaan alkuosa sisältää teoriatietoa ryhmävuorovaikutustaidon kehittymisestä, tavoitteellisista ryhmistä ja niiden ohjaamisesta sekä arvioinnista. Oppaan loppuosa sisältää viiden ryhmäkerran suunnitelman sekä siihen liittyvän oheismateriaalin. Opas koekäytettiin kolmessa Oulun kaupungin peruskoulussa. Oppaan laatua arvioitiin havainnoimalla koekäyttöryhmien toimintaa ja keräämällä palaute koekäyttöryhmien ohjaajilta. Mielipiteet oppaan käyttökelpoisuudesta vaihtelivat vastaajien kesken. Oppaan sisältämää tietoa pidettiin pääasiassa luotettavana ja opas oli helppokäyttöinen. Havainnoinnin johtopäätöksissä korostui, että oppaan tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää ryhmän ohjaajan ymmärrystä ryhmäprosessista ja siinä tapahtuvista ilmiöistä. Koekäytön jälkeen viimeisteltyä opasta painettiin Oulun Konttorin Painatuskeskuksessa 160 kappaletta Oulun kaupungin ala- ja yhtenäiskoulujen sekä oppilashuoltoyksikön käyttöön.