SPMT-tekniikka sillan siirrossa
Peltonen, Juha-Pekka (2012)
Peltonen, Juha-Pekka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100414140
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Savon Kuljetus Oy:lle helpottamaan sivusiirrettävien rautatiesiltojen tarjouslaskentaa. Työn tavoitteena oli tutkia uutta SPMT-tekniikkaa ja saada selkeä kuva SPMT-tekniikan suunnittelusta ja käytöstä rautatiesiltojen siirtämisessä. SPMT-tekniikalla tarkoitetaan
valmiiksi rakennetun sillan siirtoa pyörillä kulkevilla laveteilla oikealle paikalleen. Nämä lavetit nostavat sillan ilmaan ja hiljaa kuljettavat sen oikealle kohdalle ja laskevat paikoilleen. Työssä pyrittiin kehittämään SPMT-siirtomenetelmän käyttö- ja toteutusmahdollisuuksia ja sillan siirrosta syntyvien kustannusten teoreettista vähentämistä.
Opinnäytetyön teko alkoi sivussa rakennettavan sillan suunnittelusta sekä sillan siirtoon vaadittavien suunnittelutietojen tutkimisesta. Sillan siirron suunnittelussa tärkeintä oli selvittää sillan rakenteisiin sekä perustamisolosuhteisiin vaikuttavat tekijät. Työssä tehtiin katsaus Suonenjoen Casetapaukseen, jossa silta siirrettiin paikoilleen uudella SPMT-tekniikalla. Tapauksessa huomioidaan maaolosuhteet sekä annetaan yleiskuvaus tapahtuneesta. Työssä otetaan myös kantaa SPMT-tekniikan toteutettavuuteen sekä turvallisuuteen.
Kustannusten ja tuotannon tehokkuuden vertailu SPMT:n ja tunkkaamisen välillä on hankalaa. Tämä johtuu siitä, että jokainen työkohde on erilainen. Suurimmat erot syntyvät juuri maatöiden osalta sekä kaluston rajoittuneesta saannista Suomessa. Kaikista ongelmista huolimatta urakoitsijalla ja tilaajalla on molemmilla sama tavoite, pyrkiä saamaan silta siirrettyä mahdollisimman nopeasti, edullisesti ja turvallisesti paikoilleen.
valmiiksi rakennetun sillan siirtoa pyörillä kulkevilla laveteilla oikealle paikalleen. Nämä lavetit nostavat sillan ilmaan ja hiljaa kuljettavat sen oikealle kohdalle ja laskevat paikoilleen. Työssä pyrittiin kehittämään SPMT-siirtomenetelmän käyttö- ja toteutusmahdollisuuksia ja sillan siirrosta syntyvien kustannusten teoreettista vähentämistä.
Opinnäytetyön teko alkoi sivussa rakennettavan sillan suunnittelusta sekä sillan siirtoon vaadittavien suunnittelutietojen tutkimisesta. Sillan siirron suunnittelussa tärkeintä oli selvittää sillan rakenteisiin sekä perustamisolosuhteisiin vaikuttavat tekijät. Työssä tehtiin katsaus Suonenjoen Casetapaukseen, jossa silta siirrettiin paikoilleen uudella SPMT-tekniikalla. Tapauksessa huomioidaan maaolosuhteet sekä annetaan yleiskuvaus tapahtuneesta. Työssä otetaan myös kantaa SPMT-tekniikan toteutettavuuteen sekä turvallisuuteen.
Kustannusten ja tuotannon tehokkuuden vertailu SPMT:n ja tunkkaamisen välillä on hankalaa. Tämä johtuu siitä, että jokainen työkohde on erilainen. Suurimmat erot syntyvät juuri maatöiden osalta sekä kaluston rajoittuneesta saannista Suomessa. Kaikista ongelmista huolimatta urakoitsijalla ja tilaajalla on molemmilla sama tavoite, pyrkiä saamaan silta siirrettyä mahdollisimman nopeasti, edullisesti ja turvallisesti paikoilleen.