Opitaan yhdessä : varhaiskasvatusyksikön johtajan rooli ennaltaehkäisevän työotteen vahvistajana toimintaympäristön muutoksessa
Kahranaho, Päivikki (2012)
Kahranaho, Päivikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100814260
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee varhaiskasvatustyötä, johtamista, osaamisen kehittämistä ja vuorovaikutuskulttuuria sekä johtajan roolia ennaltaehkäisevän työotteen vahvistajana toimintaympäristön muutoksessa, muutosten pohjautuessa palvelujärjestelmien kehittymiseen.
Opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka menetelmänä käytetään kehittävän työntutkimuksen tutkimusotetta, ekspansiivisen oppimisen syklistä mallia. Kehittämistehtävä muotoutuu varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun näkemyksistä toimintatapojen yhteiseen kehittämiseen Keravalla sekä päiväkodin perehtymisestä osallisuusteemaan, jotta päiväkodin ja vanhempien yhteistyö vastaa paremmin sekä perheiden että varhaiskasvatustyön tarpeisiin. Lisäksi tarkastellaan kolmen yksikön johtajuudesta vastaavan johtajan roolia ja jaettua johtajuutta kehittämistyössä.
Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun asiantuntijoiden yhteiskehittely aloitettiin toimivan vuorovaikutuskulttuurin esteitä purkamalla, mikä johti tyytymättömyyden tilasta toiminnan analysointiin ja yhteisten prosessien ja käsitteiden avaamiseen. Yhteinen tieto ja ymmärrys vahvistavat osaamista ja rohkeutta yhteiseen työhön.
Varhaiskasvatustyössä lapsen hoitosuhteen alkuun ajoittuvat aloituskeskustelu ja varhaiskasvatussopimuksen tekeminen ovat vaikuttaneet siihen, että päiväkodin perinteiset, informaatiota tuottavat vanhempainillat eivät enää vastaa tarpeeseen. Kasvatuskumppanuudessa ja varhaiskasvatuksen ennaltaehkäisevän työotteen vahvistamisessa tarvitaan sopimusten tekemisen kehittämistä. Lisäksi tarvitaan erilaisia, paremmin vanhempien tarpeisiin vastaavia, vanhempien osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavia yhteistyömuotoja, tuottamaan vanhempien näkemyksiä toiminnan sisällön suunnitteluun.
Opinnäytetyö on toimintatutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka menetelmänä käytetään kehittävän työntutkimuksen tutkimusotetta, ekspansiivisen oppimisen syklistä mallia. Kehittämistehtävä muotoutuu varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun näkemyksistä toimintatapojen yhteiseen kehittämiseen Keravalla sekä päiväkodin perehtymisestä osallisuusteemaan, jotta päiväkodin ja vanhempien yhteistyö vastaa paremmin sekä perheiden että varhaiskasvatustyön tarpeisiin. Lisäksi tarkastellaan kolmen yksikön johtajuudesta vastaavan johtajan roolia ja jaettua johtajuutta kehittämistyössä.
Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun asiantuntijoiden yhteiskehittely aloitettiin toimivan vuorovaikutuskulttuurin esteitä purkamalla, mikä johti tyytymättömyyden tilasta toiminnan analysointiin ja yhteisten prosessien ja käsitteiden avaamiseen. Yhteinen tieto ja ymmärrys vahvistavat osaamista ja rohkeutta yhteiseen työhön.
Varhaiskasvatustyössä lapsen hoitosuhteen alkuun ajoittuvat aloituskeskustelu ja varhaiskasvatussopimuksen tekeminen ovat vaikuttaneet siihen, että päiväkodin perinteiset, informaatiota tuottavat vanhempainillat eivät enää vastaa tarpeeseen. Kasvatuskumppanuudessa ja varhaiskasvatuksen ennaltaehkäisevän työotteen vahvistamisessa tarvitaan sopimusten tekemisen kehittämistä. Lisäksi tarvitaan erilaisia, paremmin vanhempien tarpeisiin vastaavia, vanhempien osallisuutta ja yhteisöllisyyttä vahvistavia yhteistyömuotoja, tuottamaan vanhempien näkemyksiä toiminnan sisällön suunnitteluun.